A BÁV Centenáriumi aukcióján szereplő imari stílusú japán porcelántál eredetiségét egy, a közelmúltban felfedezett katalógus segítségével bizonyították. A valaha az Esterházy család gyűjteményében szereplő porcelántál felbukkanása kuriózumnak számít a műkereskedelemben.

Eszterháza megépítője, I. „Fényes” Miklós herceg porcelánszeretetéről tanúskodott, hogy gyűjteménye a 18. században a legfényesebb európai hercegi és uralkodói udvarok kollekciójával vetekedett. A porcelánok 1790 után, a család Kismartonba költözését követően is Eszterházán maradtak. A 19. században, Esterházy II. majd III. Miklós herceg tovább bővítette a kollekciót. A család keleti porcelánok iránti rajongását őrzi az Esterházy-dekor, amelyet egy, a gyűjteményben szereplő kínai porcelán ihletett. A mélytűzű vörös alapon fehér növényi motívumokkal díszített darabok a mai napig nagy népszerűségnek örvendenek. Ezt a jellegzetes színvilágot idézi a BÁV Centenáriumi árverésén szereplő, imari stílusú japán porcelán tál.

Eszterháza kastélyegyüttesét, benne a család műgyűjteményével, a második világháború után súlyos veszteségek érték. A kastélyt kifosztották, az ott őrzött műtárgyak nagy része elveszett vagy megsemmisült. A kastély eredeti berendezésének darabjai rendkívül ritkán, de felbukkannak a műkereskedelemben.

A dísztálra június 23-án, a BÁV Centenáriumi aukcióján 250 ezer forintos kikiáltási árral lehetett licitálni. A tál hosszú licitharc végén 660 ezer forintért kelt el. A leütést követően a fertődi Esterházy-gyűjtemény bejelentette, hogy élni kíván elővásárlási jogával, így az alkotás visszakerül az Esterházy-gyűjteménybe.

Nyitókép: Imari tál. Porcelán. Öblében máz alatti kékkel, máz felett vörössel és arannyal festett krizantémok és hortenziák ábrázolása. Hátoldalán papíretiketten az Eszterháza-kastély leltári jelzésével. Japán, Arita, 1690–1730 között. Átmérő: 27,8 cm. Forrás: cyberpress.hu