Új hangzást talált Fischer Iván a Budapesti Kongresszusi Központban: februárban egy lemezfelvétel során a Fesztiválzenekar zenészeit a nézőtérre ültette, így derült ki, hogy a terem közepéről csodálatosan szól a szimfonikus zenekar a csaknem 40 éves épületben.

„Alig van az akusztikánál misztikusabb tudomány. Rengeteg tényező együttállása kell ahhoz, hogy egy terem igazán szépen szóljon, kevés ilyen akad a világon. Egyet sikerült felfedeznünk Budapesten. A Budapesti Kongresszusi Központ az 1980-as években épült, elsősorban kongresszusok és koncertek számára. Nem arról volt híres, hogy jó a hangzása, ezért keveseknek lett kedvenc helyük” – fogalmazott a sajtótájékoztatón Fischer Iván. „Egy véletlen folytán, amikor februárban ott tartottuk Bruckner 9. szimfóniájának lemezfelvételét, jött egy gondolat, hogy mi lenne, ha a terem közepén játszanánk. Ki kellett vinni a nézőtéri székeket, és nem hittünk a fülünknek, olyan szépen szólt. Kitaláltuk, hogy ha körben ül a közönség, akkor ezt koncerteken is meg lehetne valósítani. Így tartjuk a karácsonyi koncertünket, a világ egyik legcsodálatosabb hangzásával. Olajat találtunk a föld alatt, olyan helyen, ahol már sokat fúrtak, csak néhány méterrel arrébb” – tette hozzá a zeneigazgató.

Fischer Iván kérdésre válaszolva elmondta: a jó zenéhez térre és két szempont megfelelő arányára van szükség. Egyrészt azért, hogy az ember mindent pontosan halljon, másrészt hogy a hangzásnak legyen melegsége, amely szíven üti és magával ragadja az embert.

A Fesztiválzenekar több alkalommal adott már Titokkoncertet, amelynek műsorát csak a hangversenyen, az adott darab előtt jelenti be Fischer Iván. A december 26-i Titokkoncert új nézőterén közel 300 néző a színpadról, további 250 a zenekar melletti székekről, 1100-an pedig a Kongresszusi Központ széksoraiból élvezhetik a koncertet, sőt így egyúttal egy „multigenerációs” koncertforma születik: körülbelül 50 fiatal zenerajongó a muzsikusok között elhelyezett babzsákokról hallhatja az új elrendezésnek köszönhető fantasztikus akusztikát.

Az új megoldást a Budapest Kongresszusi Központ tervezője, Finta József is lelkesen fogadta, sőt munkatársaival egy koncepciót is készítettek a közel 40 éves épület arénaszerű átépítésére. A relatíve kis költségű átalakítással nemcsak Buda, de Magyarország is egy világszínvonalú koncertteremmel gazdagodhatna. A BFZ turnéin a zenekar rendre tapasztalja egy-egy terem akusztikai különbségeit, és hogy mennyit számítanak a tökéletes hangzásban az építészeti adottságok mellett a berendezés és egyéb eszközök, mint például a hangvetők vagy a fal- és padlóburkolatok. A körbeültetés külföldön számos helyen kiválóan működik, például a Philharmonie Berlin, a hamburgi Elbphilharmonie vagy a Los Angeles-i Walt Disney Hall is többek között arénaszerű elrendezésének köszönheti kiváló hangzását.

Fotók: BKK