Johann Sebastian Bach, a német barokk legnagyobb hatású zeneszerzője ugyan nem írt operát, vokális életművét azonban figyelemre méltó dramaturgiai érzékkel komponálta meg. Az Opera ezért a 2018-as Örömünnep című előadása után, mely a szerző világi kantátái nyomán született, eredetileg a 2019/20-as keresztény évadban tervezte bemutatni új színpadi produkcióját, ezúttal Bach egyházi kantátái alapján, aminek premierjére a járványügyi korlátozások miatt csak most kerülhet sor.

Az Ókovács Szilveszter főigazgató koncepciója nyomán a műfaji kísérletek otthonául szolgáló Eiffel Műhelyházban létrejövő színházi performansz három olyan Bach-kantátát vesz alapul, amelyek egyik központi motívuma a kereszt és a kereszthordozás. A Christ lag in Todesbanden (Jézus halállal halván), az Ich habe genug (Nem kell nekem más) és az Ich will den Kreuzstab gerne tragen (Keresztet hordozna a vállam) részben Lackfi János friss magyar fordításában hangoznak el Kovács István tolmácsolásában, magyar és német nyelven.

Horváth Csaba koreográfus-rendező az általa 2005-ben alapított fizikai színház, a Forte Társulat 16 fős csapatával színrevitelében azt a Bach kantátáiból áradó hitet, belső lelkiséget kívánta színre vinni, amely a középkori életszemléletet tükrözve a világi bolyongások és szenvedések közepette a végső megnyugvást a haláltól várja. Az előadás mozgó elemekből építkező díszletét Kalászki Zoltán és Kiss Benedek Kristóf, jelmezeit Benedek Mari tervezte.

Az Opera Zenekar modern hangszerekkel és kis apparátussal, vonósokkal, három oboával, csembalóval és orgonával adja elő a műveket, emellett minden alkalommal egy-egy magyarországi egyházzenei kórus is közreműködik a produkcióban. Az előadásokat az április 8-i alkalom kivételével, amit Bartal László dirigál, Halász Péter vezényli.

A Keresztkantáták a 2022. március 26-i premiert követően március 27-én, április 2-án, 8-án, 16-án és 18-án látható az idei évadban az Eiffel Műhelyházban.

Fotók: Magyar Állami Operaház/Kummer János