A Budapest Music Center (BMC) e heti programját is sokszínűség jellemzi.

December 3., péntek: Lucia Fumero Trio

Természetesség, ösztönösen megnyilvánuló tehetség és elragadó életöröm jellemzi a Barcelonából érkező Lucia Fumerót. A jövő egyik legautentikusabb hangú katalán sztárjának jósolt zenész Universo normal című debütáló albumán – melyet az Opus Jazz Club közönségének is bemutat – különböző zenei terek felfedezésére indul, amelyek mindegyike telis-tele van élettel és friss levegővel. Univerzumának magja a folk zenéből bontakozik ki, amelyet klasszikus és jazzképzettségén keresztül szűrve transzformál át valami egészen mássá. Mivel Lucia egyaránt jártas az instrumentális zenében és a dalszerzésben, meggyőző karizmával, személyességgel fejezi ki magát, ahogy az sem ritka, hogy impresszionista eszközökhöz nyúl.

December 4., szombat: Pau Figueres

Pau Figueres, aki jelenleg a többszörös Grammy-díjas művész, Alejandro Sanz társaságában turnézik, olyan nevekkel dolgozott eddigi pályája során, mint Rufus Wainwright, Sílvia Pérez Cruz, Jonah Smith, Mayte Martin és Carles Benavent. Pau a flamencót ötvözi a kortárs könnyűzenei műfajokkal. Kiemelkedő gitáros, aki több perspektívából képes megközelíteni a zenét, és a gitárra egy sokoldalú hangszerként tekint. Számtalan zenei műfajban, stílusban és projektben merült el az évek során, melynek eredményeképpen olyan eredeti kompozíciók születtek, amelyek hűen tükrözik a gitárhoz – és egyáltalán a zenéhez – fűződő egyedi megközelítésmódját.

December 4., szombat: Josquin †500 – Bali János és az A:N:S Chorus sorozata

A jól ismert anekdota szerint Luther egyszer azt mondta: „Egyedül Josquin tud parancsolni a hangoknak, a többieknek a hangok parancsolnak.” És valóban: Josquin Desprez (c.1450/55–1521) művészetében a formáló erő egyetlen kortársához sem hasonlítható intenzitással tör elő. Ám érdemes a művek és a mögöttük tetten érhető zenei gondolkozás mélyére ásni – és akkor kiderül, hogy e páratlan nagyság titka talán nem a könyörtelen akarat, hanem inkább a türelmes hallgatás lehetett: a hangok természetének legkoncentráltabb megismerése vezetett különös felizzásukhoz.

Az előadások Josquin stílusának különféle aspektusai mentén bontják fel az életművet.

December 5., vasárnap: Csalog Gábor vasárnapok – Dialógusok (a) zenével: könnyű és nehéz

„Jaj, mily sekély a mélység / és mily mély a sekélység / és mily tömör a hígság / és mily komor a vígság” Kosztolányi Dezső Esti Kornél éneke című versének néhány sora akár a koncert mottója is lehetne. Az elhangzó zeneművek és a hozzájuk tartozó beszélgetések ugyanis azt a témát járják körül, hogy mitől nehéz (vagy éppen könnyű) egy zene akár kompozíciós, akár előadói, akár befogadói nézőpontból. A válasz – miként azt mások mellett Schumann, Debussy, Bartók és Ligeti életműve is illusztrálja – korántsem egyértelmű. Lehet valami játéktechnikai értelemben könnyű, ám zeneileg mégis megterhelő vagy fordítva, egy-egy mű esetében pedig az előadó által befektetett energia sokszor nem áll egyenes arányban a hallgatói élmény jelentőségével. Ugyanakkor a legnagyobb szerzők – ha előlegezhető ekként az est tanulsága – még a legkisebb darabjaikban is nagy zenéket írtak.

Nyitókép: Pau Figueres. Forrás: BMC