A galéria február 25-ig látogatható Játék nem játék címet viselő tárlata egyrészt az elmúlt évtizedek kortárs intermédia-munkáiból mutat be egy válogatást, másrészt felvonultatja a 20 éves múltra visszatekintő Szabadfogású Számítógépverseny legjobb pályamunkáit is.

A Játék nem játék cím többféle lehetséges olvasata utal a lényegi üzenetre, vagyis arra a sokféle jelentésre, amit a játék a szórakozástól a társadalmi együttlét formáin keresztül a művészetig felvethet mindennapjainkban. Vannak, akik szerint a művészet is a játékból ered, ami nélkülözhetetlen mai, összetett világunk megértéséhez, mások szerint a (digitális) játékok függőséget okozhatnak, kiszolgáltatottá tesznek. A bemutatott műegyüttes mindenesetre egyszerre élvezetes és elgondolkodtató.

„Maurer Dóra 1980-as Kalah című filmje egy régi arab matematikai játék alapján készült. A megjelenő szín- és hangelemeinek száma, sorrendje, ezeknek változásai (mozgásai) a Kalah-játék szabályait követik egy döntetlen játszma adatainak alapján. Ezt a játszmát a képzőművész és Jeney Zoltán zeneszerző játszották abból a célból, hogy a filmi kép és hang teljes egyenértékűségére megoldást találjanak. A végeredmény könyörtelen pszichedelikus élményt nyújt, mely a székhez szögezi a nézőt” – áll a kiállítás ajánlójában.

Emellett egészen új és immár klasszikussá vált alkotások is láthatók a kiállításon, ám nem szokványos formában. Az eredeti Nintendón futó 1989-es Super Mario Land 1 játék egy meghekkelt és ezáltal alternatív módon játszhatóvá tett verzióján kipróbálhatják a látogatók, milyen, ha a napvihar törne ki, a Pac-Mant pedig saját tátogásukkal működtethetik.


63da2d876fb04562fe5c0905.jpg
XORXOR: Pac-Man Experience

A kiállításhoz – a szokásos módon – osztályoknak kérhető múzeumpedagógiai foglalkozásokkal is készült a Deák17 Galéria, melyek révén a gyerekek és fiatalok új nézőpontból tekinthetnek a játék fogalmára. A C3 Alapítvány által megálmodott kiállítás február 25-ig látogatható ingyenesen.

Képek forrása: Deák17 Galéria