A Petőfi Irodalmi Ügynökség (PIÜ) által alapított Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrum (IGYIC) sajtótájékoztatóján a folyamatban lévő projekteket ismerhettük meg.

Az IGYIC küldetése a magyar nyelven született, értékhordozó gyerek- és ifjúsági irodalom szerzőinek és kiadványainak népszerűsítése, valamint a kulturális és pedagógiai szakma segítése. Célja, hogy Kárpát-medence egészére nézve, nívós kortárs kiadványokkal segítse a könyvtárakat, élő alkotókat közvetítsen, és korosztályosan biztosítson gyerek- és ifjúsági irodalmi mintaprojekteket óvodától a gimnázium végéig, azaz egymásra épülő, folyamatos oktatói-nevelői munkát tegyen lehetővé.

A sajtótájékoztatón dr. Harmath Artemisz, a PIÜ - IGYIC igazgatója, Both Gabi, a MeseCentrum főszerkesztője, valamint Veres Gyöngyi, a Vadlazac projekt koordinátora mutatta be a centrum folyamatban lévő projektjeit. A beszélgezést Völgyi Tóth Zsuzsa, a Petőfi Irodalmi Ügynökség sajtófőnöke vezette.

„Nagyon sok kis álmom ért össze és vált valóra azzal, hogy sikerült elindítani a szervezetet. Gyerekkorban sok minden eldől: onnan hozzuk a mintáinkat, a meseélményeink, a történetek, amiket hallunk, a vizuális kultúra, amivel találkozunk nagyon meghatározó a későbbiekre nézve ” – mondta Harmath Artemisz a sajtótéjékoztatón.

„Anyaként és pedagógusként is fontos számomra, hogy abban segítsem a szülőket, tanárokat, hogy minőségi példákat lássanak arra, mit és hogyan lehet jól olvasni” – tette hozzá. Harmath Artemisz elmesélte, hogy amikor tanított, azt vette észre, hogy először a felnőtteket kell megnyerni a kortárs szövegekkel, így ők jobban át tudják adni a gyerekeknek ezeket.

Rámutatott arra is, hogy az igazán jó kortárs irodalom nem
gyermekeknek vagy felnőtteknek szól, hanem a családnak, és a jó családi
irodalom minden korszakban tud újat mondani.

Meseterasz – irodalomkritikai YouTube csatorna

A Meseterasz független szakértői segítenek tájékozódni a gyerekkönyvek soktényezős piacán. Ötleteket, szempontokat adnak az óvónőknek a délutáni olvasmányok, a tanítóknak a kötelező és ajánlott olvasmányok, a rokonoknak az ajándékkönyvek és az esti mese kiválasztásához.

Hetente jelentkező gyerekirodalmi videósorozatukban két irodalmár-pedagógus-szülő beszélget/ vitatkozik a magyar gyerekkönyvkiadók friss kínálatának terméseiről és egy-egy „felfedezésre érdemes”, régebbi műről. A felnőttek mellett a célközönség is megszólal: gyerekolvasók mondanak véleményt. A videósorozat kapcsolódik az Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrum (IGYIC) – Petőfi Irodalmi Ügynökség (PIÜ) ismeretterjesztő programjaihoz.

MeseCentrum online gyerekirodalmi magazin

A MeseCentrum blog hétköznaponként frissülő tartalmakkal, könyvajánlókkal, kritikákkal, interjúkkal, naprakész információkkal, kulturális ajánlókkal várja az olvasókat minden korosztályból. A magazin célja, hogy a szülőknek és szakmabelieknek útbaigazítást, a pedagógusok számára használható segédanyagokat, módszertani útmutatót adjon, és ezáltal segítsen elfogulatlanul tájékozódni a gyerek és ifjúsági könyvek világában. Az indulás óta eltelt mintegy fél év alatt sorra indultak el a blog különböző rovatai, melyek segítenek elfogulatlanul tájékozódni a gyerek és ifjúsági könyvek között.

Éppen a sajtótájékoztató napján jelent meg a MeseCentrum 150. cikke. Both Gabi maga is megszámolta az esemény előtt a bejegyzéseket, melyek között számos interjú, kritika, könyvajánló és tudományos értekezés van.

„Törekszünk arra, hogy az írók még életükben értesüljenek arról, hogy fontosak az olvasóknak” – mondta el Both Gabi. Mesélt arról is, hogy a szervezet külön hangsúlyt fektet az illusztrációkra. „Révész Emese művészettörténésszel szakmai műhelyt szerveztünk a Petőfi Irodalmi múzeumba. Gyerekkönyvkiállításra mentünk, hogy magunk is lássuk és kézbe vehessük az illusztárciót érintő trendeket. Aki irodalommal foglalkozik, annak nagyon nehéz megtalálni az illusztrációkra vonatkozó nyelvet, erről szerettem volna tájékozódni, és ez sikeres volt” – mesélte el.

Kedves történetet hallhattunk Both Gabi saját életéből, amely a mese és mesélés fontosságára hívja fel a figyelmet: „Az első kislányom bezárkózott a WC-be. Mesélni kezdtem neki egy történetet egy kulcsocskáról, aki eltévedt, aztán szépen visszatalált a helyére. A mese hallgatása közben ő maga játszotta bent a történetet, én pedig tulajdonképpen kimeséltem őt a zárt ajtó mögül.”

„Vadlazac” – tematikus pedagógiai szakmai műhelysorozat

Célja, hogy a tanároknak, szülőknek, könyvtárosoknak, valamint a friss kiadványok iránt érdeklődőknek új és hasznos szempontokat adni a kortárs gyerekirodalmi művek befogadásához. Olyan műhely meghonosításán dolgoznak, amely szervesen hozzájárulhat a magyar pedagógiai gyakorlat megújításához, így az IGYIC összeköti az elméleti oktatást az iskolai gyakorlattal, az egyetemi oktatókat és hallgatókat, irodalomtanárokat és a könyvtáros szakembereket.

Megtudtuk, hogy a VADLAZAC tematikája az idei „pilot-évben” a középiskolákra koncentrál elsősorban (és részben a felsősökre), a következő évben az alsós, óvodás korosztály kerül fókuszba.

A járványhelyzet miatt az élő műhelyfoglalkozások helyett stúdiófelvétel formájában, online felületeiken folytatják a sorozatot.

Fotó: Bach Máté