A Liszt Intézet az elmúlt években több kiállítást mutatott be Bukarestben és más romániai városokban a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeummal közösen. Ezek a tárlatok a magyar közlekedés történelmét, illetve tavaly a dunai hajózás történetét elevenítették fel a gőzhajózás kezdeteitől az első világháborúig. 

A május 31. és szeptember 4. között a bukaresti múzeumban megtekinthető újabb kiállítás az első világháborút követően a dunai hajózásban bekövetkezett jelentős változásokat mutatja be, amikor nemcsak új és újraalkotott szabályozó testületek, hanem új állami és nem állami hátterű hajózási társaságok alakultak, valamint a korszak a motorizáció és az olajszállítás előretörése révén műszaki értelemben is nagy kihívások elé állította a part menti államok kormányait és befektetőit.

A trianoni Magyarországnak az új versenyhelyzetben újra kellett pozicionálnia magát, amit a jelentős hátrányok ellenére sikeresen oldott meg. Az 1930-as évek politikai változásai kihatással voltak nemcsak a magyar, hanem minden part menti állam dunai szállításban elfoglalt pozíciójára – olvasható a közleményben.  

A kiállítás öt tematikus és kronologikus egységben mutatja be a dunai hajózásban az 1920 és 1945 között megmutatkozó kihívásokat és a válaszokat archív fotók, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum által rendelkezésre bocsátott hajómodellek segítségével, amelyek kiegészülnek a bukaresti Dimitrie Leonida Műszaki Múzeum tulajdonában levő múzeumi tárgyakkal. A kiállítást később Tulceán, Galacon, majd Szörényváron nézhetik meg az érdeklődők. A tárlat kurátora Tinku-Szathmáry Balázs.

Nyitókép: a Gróf Széchenyi István utasszállító lapátkerekes gőzhajó, a kép 1900-ban készült Orsovánál. Fotó: Fortepan