A könyv, amely megszólít

Irodalom

„Az a tény, hogy anyanyelvem magyar, és magyarul beszélek, gondolkozom, írok, életem legnagyobb eseménye, melyhez nincs fogható” – írja Kosztolányi Dezső. Az olvasás messzire repít, ahogyan a Petőfi Kulturális Ügynökség videósorozat-kampánya is, amelyben huszonhat héten keresztül mesélnek népszerű zenészek és alkotók az olvasáshoz és a könyvekhez való kapcsolódásukról.

Milyen értékek fognak túlélni bennünket? Mit fognak olvasni száz év múlva a magyarok? Kérdések, amelyekre egy verseskötetet fellapozva kapjuk meg a választ. „Az idő igaz, S eldönti, ami nem az” – hangzik Petőfi Sándor több mint kétszáz éve született jóslata a Voltak fejedelmek… című versében. Egy kötet, amelyről megfelelően gondoskodtak, generációról generációra öröklődhet tovább, és ez idő alatt számtalan olvasó forgathatja. A könyv a legidőtállóbb kultúrahordozó, és a könyvtárak egyik fő előnye az értékmegőrzés.

A Petőfi Kulturális Ügynökség kampánya a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) Könyvtári kihívás programjához kapcsolódva huszonhat héten keresztül különböző tematikák, hívószavak mentén mutatja meg, hogy ha olvasunk, nemcsak egy könyvet nyitunk ki, hanem egy kaput egy új világra. A kezdeményezés hívószavai már önmagukban asszociációra, játékra hívják az olvasót, és beindítják a fantáziát. Lehetőséget kínálnak a műfajok közötti kalandozásra, a közös gondolkozásra, a társadalmi jelenségekre való reagálásra, a hasznos tudás átadására, az értékközpontú, kulturális identitást erősítő üzenetek közvetítésére. A heti tematikák és hívószavak figyelembe veszik az egyes kapcsolódó világnapokat, emléknapokat, mint például a magyar kultúra napját vagy épp a Jókai-emlékévet.

A könyvtárban, backstage-ben, kávézóban vagy éppen utazás közben ismert emberek mesélnek korai olvasásélményeikről, az iskolai időszakhoz köthető kötelező olvasmányokról, a könyvről mint inspirációs forrásról, lelki támaszról. Mi volt az első olvasmányélményük? Ki a kedvenc főszereplőjük? Melyik regényt vinnék magukkal egy lakatlan szigetre? A játékos kérdéseket, hívószavakat és feladatokat az egyedi illusztrációval ellátott KÖNYV fogja össze – s hogy ez éppen hol nyílik ki, az hétről hétre kiderül a kultúra.hu és a Petőfi Kulturális Ügynökség social felületein.

A Petőfi Kulturális Ügynökség olvasás-népszerűsítő kampánya november 13-án, a magyar nyelv napján indul, és első megszólalója Sena, aki a #közösnyelv hívószóra reflektálva osztja meg gondolatait az anyanyelvi kultúra megtartó erejével kapcsolatban.

Ez is érdekelhet: Édes anyanyelvünk - Citrancsba harapunk