Elsősorban jazzdívaként tartják számon, de ő maga minden lehetséges alkalommal tiltakozik a kategorizálás ellen; nem pusztán azért, mert lételeme a szabadság és idegenkedik a címkéktől, hanem azon oknál fogva is, hogy szívesen lépi át a különböző zenei stílusok határát jelző képzeletbeli vonalakat, ráadásul – mivel a szakmába outsiderként, autodidakta háttérrel érkezett – sosem volt önbizalma magát jazzénekesként meghatározni. Pedig minden jel arra mutat, hogy kishitűsége felesleges: három oktávot átfogó hangterjedelme, füstös orgánuma és páratlanul szuggesztív színpadi jelenléte mára a legkedveltebb nemzetközi hírű előadók közé emelte, saját dalai pedig nemcsak a közönség, de a szakma elismerését is meghozták neki Európában és a tengerentúlon.

Rebekka Bakken. Fotó: Müpa/Andreas H. Bitesnich

2017-ben elnyerte Ausztria legjelentősebb zenei díját, az Amadeus Awardot, de több ízben szerepelt már az ECHO-díj jelöltjei között is. Szerteágazó ízlését és kompromisszumoktól mentes alkotói hozzáállását jól jellemzi, hogy saját szerzeményein kívül készített már lemezt többek között E. E. Cummings verseiből és Tom Waits-számok újraértelmezéseiből is. Az est egyik felében a bluesosabb hangulatú Things You Leave Behind és a karácsonyt idéző Winter Nights című album legjavából kaphat ízelítőt a Müpa közönsége Bakken saját kvartettjének kíséretével, míg a koncert másik felében éppen az említett Tom Waits-lemezről hangzik el egy bővebb merítés a Modern Art Orchestra közreműködésével. A Fekete-Kovács Kornél vezette, zenei stílusokon átívelő koncepcióiról és üdítő hangzásvilágáról híres nagyzenekar gyakran vállalkozik elsőre szokatlannak tűnő koprodukciókra: ezek sorába illeszkedik Rebekka Bakkennel közös műsoruk is.

Fekete-Kovács Kornél. Fotó: Müpa/MAO

Nyitókép: Rebekka Bakken. Fotó: Müpa/Andreas H. Bitesnich