A művészet templomai ismeretterjesztő mozifilmsorozat hat éve indult útjára a hazai art mozikban, eddig 20 filmet mutattak be. Évente 4-5 új epizódja kerül országszerte a mozikba, amelyek az egyetemes művészet egy-egy kiemelkedő alkotóját, korszakát vagy jeles intézményét állítják a fókuszba. A filmek a szakértői narrációt a műalkotások látványos közeli felvételeivel vegyítik, így könnyítve meg, hogy belefeledkezzünk a mesterek életművébe és remekműveik szépségébe.

Auguste-Pierre Renoir: Martiall Caillebotte gyermekei

Legtöbbször egy adott alkotó művészete, esetleg egy intézmény bemutatása áll a filmek középpontjában. Ezúttal egy korszakot ismerhetünk meg. A művészet templomai – impresszionista ritkaságok összefüggéseket ábrázolva kalauzol el ebbe a magával ragadó korszakba.

A művészet templomai – impresszionista ritkaságok forgatása

Főszereplői maguk az alkotások. A film a mozgalom által elindított művészeti forradalom történetét meséli el ötven, a nyilvánosság elől korábban elzárva tartott, rendkívül értékes festményt bemutatva, amelyek 2019 októberétől a római Palazzo Bonaparte kiállításának részei. A koronavírus-járvány következtében a kiállítás tavasszal bezárt, de így is rengetegen látták. Szerencsére egy filmes stáb is bejutott rá, így megszülethetett ez a film. Mi, nézők pedig közelebbről megismerhetjük az alkotók belső világát és ezt a máig lenyűgöző mozgalmat.

„Olyan palettát szeretnék, melynek színei gyémánt és drágakő” – hangzik el a filmben idézetként Claude Monet mondata. A jövő alkotói számára is fontos gondolata szintén helyet kapott a filmben, mely szerint a létezés kifejezhetetlen.

Mi is az impresszionizmus? Hogy látták az impresszionisták a világot? Milyen volt a kapcsolatuk az általuk megteremtett festőtechnikákkal, a színek, a fény és a formák világával, amelyek életre keltek ecsetvonásaik nyomán? Milyen reakciókat váltott ki a munkásságuk? Hogyan váltak mindössze pár év alatt kritikusok és a közönség által elutasított páriákból minden idők egyik legnépszerűbb művészeti irányzatának képviselőivé? Ezekre a kérdésekre kapunk választ a kiállítás kurátorai, valamint műgyűjtők, kritikusok, festő- és fotóművészek segítségével. Olyan utazás ez, melynek során a néző egyszer csak azon kapja magát, hogy Monet valóban belefestette képeibe a szelet is. És habár olyan palettája sosem lett, melynek színe gyémánt és drágakő, mégis örökkévalót alkotott: festményei a mai napig a lélek legmélyére hatolnak, magát a létezést rezgetik meg bennünk.

Claude Monet: Reggel a Szajnán

„A kiállítás anyagát intim vallomásként kezeltük, hogy felfedhessük az impresszionisták titkát. A film készítése során igyekeztünk olyan tereket és háttereket létrehozni, melyek az eredeti helyszínek atmoszféráját idézik meg. Filmünk főszereplőivé így maguk a festmények váltak” – mesélt művészi koncepciójától Daniele Pini, a film rendezője.

Az impresszionisták a mai napig tömegeket vonzanak a műveikből összeállított tárlatokra.

Camille Pissarro: Kertész áll a szénakazal mellett

A filmben ötven, a nagyközönség által sosem látott, magángyűjteményekből származó impresszionista remekmű tárul fel Monet, Cézanne, Renoir, Manet, Sysley, Caillebotte, Signac és Berthe Morisot alkotásaiból. Budapesten az Uránia Filmszínházban vetítik, emellett többek között Szegeden, Debrecenben, Pécsett, Miskolcon, Szombathelyen, Szolnokon, Kecskeméten is.

A sorozat korábbi, Leonardo, Caravaggio, Tintoretto, Monet, Klimt és Schiele, Van Gogh, Salvador Dalí, Bosch művészetét, valamint világhírű múzeumok páratlan gyűjteményét bemutató részei továbbra is elérhetők egy-egy alkalommal a Várkert Bazár és az Art+ Cinema vetítésein.

Ősztől további új bemutatókkal folytatódik a sorozat, köztük Frida Kahlo művészetét, Peggy Guggenheim gyűjtőszenvedélyét, Modigliani, Botticelli és Raffaello életpályáját bemutató filmekkel.