A jövő nyáron hetvenéves festőművész karrierje Victor Vasarely segítségével, a párizsi École Supérieure des Beaux-Arts-ból indult. Párizsi éveit követően, a világ számos országát bejárva szerzett tapasztalatainak sokasága beépült alkotói tevékenységébe, a legnagyobb hatást azonban előbb Mongólia, majd Thaiföld gyakorolta munkásságára. Elszigetelt környezetben, a thai dzsungel mélyén alkot ma is, legújabb képein is a távol-keleti természeti környezet elemei köszönnek vissza. Művészetének emellett fontos eleme a címadás és a szójáték; a világutazó festő számára természetes többnyelvűség és egyes képnyelvi elemek változatos alkalmazása jellemzi. Alkotásai egyszerre gyönyörködtetik és késztetik gondolkodásra a szemlélőt.
feLugossy László így jellemezte aatoth franyó munkásságát: „Nagy vásznakon, ponyvákon, különböző felületeken kutatja, ábrázolja, megjeleníti a természetben folyamatosan jelenlévő elmúlást. Az enyészeté a jövő! Használva a dzsungelben található anyagok sokféleségét, pálmalevélre, indákra, sőt elefántürülékre is készülnek munkái. Az enyészet munkálkodásait képversekké írja át, festi le, jeleníti meg, szellemi energiákkal pakolja teli a művészeti anyagait, újraélesztve az elmúlást, az örök körforgást is kifejezve. Az ember az örök körforgás szerves része, különösen, ha közel áll a természethez.”
A művész legutóbb a 19. Táblaképfestészeti Biennálé alkalmával állított ki Szegeden. Akkor formabontó Ásó-sorozatával feszegette a hagyományos festészet határait. A túlsó part című önálló kiállítása a Reök-palota két emeletén berendezve ad ízelítőt e kortárs képzőművész izgalmas életművéből és egyedülálló művészetének aktuális irányaiból.
A Várfok Galéria közreműködésével megvalósuló tárlat szeptember 24-ig látható.
Fotók: Tari Róbert / REÖK