Október elején, a nemzetközi divathetek ritmusához igazodva újra a legtehetségesebb fiatal divat- és textiltervezők kerülnek a reflektorfénybe a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME), ahol megrendezik a hagyományos MOME Fashion Show-t.

A fiatal generációra is nagy hatást gyakoroltak a világ eseményei, mint az energia- és klímaválság, előtérbe került a fenntarthatóság, több munkában is megjelennek innovatív új anyagok, ugyanakkor jelentős szerepet kap a sokszínűség és az inklúzió is.

A MOME Divat- és textiltervezés MA szakvezetője, a KELE Clothing alapítója, Kele Ildikó és a TOMCSANYI márka tervezője, a szintén az egyetemen oktató Tomcsányi Dóra szakmai vezetésében megvalósuló MOME Fashion Show-t évről évre óriási érdeklődés övezi: célja, hogy bemutatkozási lehetőséget teremtsen az egyetem divat- és textiltervező hallgatói számára, a szélesebb közönség elé tárva, hogy milyen témák foglalkoztatják a jövő tervezőgenerációját.

Október 5–6. között a nagyszabású divatshow kifutóján tizenegy alap- és négy mesterképzős hallgató kollekcióját mutatják be, a kísérő kiállításon pedig öt alap- és tizenegy mesterképzős hallgató munkái mellett két Ékszertervezés MA szakos hallgató anyagai is szerepelnek majd. A MOME Alumni közösségéből idén Sármán Nóra divattervező munkái is láthatók lesznek.

Tomcsányi Dóra elmondta, hogy

az alapszakos hallgatók diplomamunka-koncepciója az identitás-keresés köré épül.

„BA tanulmányaik záró feladataként kortárs magyar képzőművészek munkáiból merítettek ihletet, megfogalmazva azokat a csomópontokat, ahol a művészi érzékenységük, a világlátásuk és a szakmai elképzeléseik leginkább találkoznak a választott alkotással” – összegzett arról, mire számíthatunk a tervezők munkáiban.

Kele Ildikó szerint a hallgatókat leginkább a fenntarthatóság, a tradicionális technikákkal való újszerű kísérletezés, az inkluzivitás, valamint az önismeret érdeklik. Hozzátette, hogy a MOME képzése a legmegfelelőbb terep az ötletek kibontakoztatására és a saját tervezői nyelv kialakítására, hiszen „az alkotást, a kutatást, a kézművességet és a technológiát ötvözve ösztönzi a felelősségteljes tervezői gondolkodásmódot. Hiszünk abban, hogy a különböző területek közötti együttműködések, a kölcsönös tudásátadás innovatív megoldásokat és pozitív változásokat eredményeznek.”

A MOME Divat-és textiltervezés szak és elődje több mint egy évszázada képez kiváló szakembereket.

Közülük sokan már az egyetemi éveik alatt nemzetközi díjakat nyernek, és a későbbiekben is keresett tervezőként folytatják pályájukat. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen többek között olyan neves divatszakemberek, textil- és divattervezők szereztek diplomát, mint Ferenczy Noémi, Léber Barbara, Tóth Bori, Németh Anikó Manier, Konsánszky Dóra, Vágó Réka, Anda Emília, Tóth András, Godena-Juhász Attila és Füzes Eszter, Dévényi Dalma, Kiss Tibor, és a sor még hosszan folytatható. Az egyetem hallgatói a diploma után olyan világmárkáknál helyezkednek el, mint a Louis Vuitton, a Gucci, a Chloé, a Balenciaga, a Vetements, az Acne Studios, a Proenza Schooler, a Marc Cain, az Adidas, a Nike, a Burton vagy a North Face, de olyan hazai divatmárkáknál is sikeresen dolgoznak, mint a Nanushka, az Aeron, a Nubu, a Tomcsányi vagy a The Four.

Nyitókép: MOME Fashion Show 2022. Fotó: Lakos Máté