A programban Mendelssohn és Mozart művei csendülnek fel, a két géniusz találkozik az estén: egy Mozart-versenyművet hallunk két szimfonikus Mendelssohn-darab testvéri ölelésében. Az élmény abból a szempontból is egységesnek ígérkezik, hogy aki a versenyművet játssza és a zenekari kompozíciókat vezényli, ugyanaz a művész: korunk egyik legkiválóbb oboása, aki karmesterként is kiemelkedő.

A romantikusok muzsikáját gyakorta ihlették zenén kívüli élmények. Ebben Liszt járt az élen: őt zene írására késztette vers, próza, dráma, filozófiai mű, táj, épület, szobor, festmény. De barátja, Mendelssohn sem zárkózott el a külső inspirációforrásoktól. Ezen az estén két hasonló élményvilág által életre hívott remeklése hallható, hiszen mind a Hebridák-nyitány (1830/32), mind a Skót szimfónia (1842) a ködös, hűvös, romantikus skóciai tájakon tett utazásai során átélt élmények lenyomata. S ami a kettő között megszólal: Mozart kecses, könnyed, csevegő hangvételű Oboaversenye.

François Leleux. Fotó: Jean-Baptiste Millot

Ahogyan Mozart a kürtműveit barátja, Joseph Leutgeb, klarinétműveit egy másik barát, Anton Stadler, az Oboaversenyt a salzburgi hercegérseki zenekar oboása, Giuseppe Ferlendis számára komponálta. Ferlendis sokoldalú volt: nemcsak oboázott, zenét is szerzett. Kései utóda, François Leleux is sokoldalú, de ő a fúvós hangszerjáték mellett a vezénylésben jeleskedik. Szólista tevékenysége és a dirigálás mellett aktívan kamarazenél is egy világsztárokból álló fúvósötös, a Les Vents Français oszlopos tagjaként.

Nyitókép: Müpa/Nagy Attila