A Kortárs Galériák Egyesülete immár hatodszor rendezte meg a galériák hétvégéjét, a kortárs képzőművészetre irányítva a reflektorfényt.

A kortárs művészet ünnepi hétvégéjén többször kerültünk abba a helyzetbe, hogy ki kellett lépnünk komfortzónánkból, és saját mozdulatainkkal, testünkkel is reflektálnunk kellett az adott tárlat anyagára. De mindezt cseppet sem bántuk!

13 galéria friss tárlatokkal, vezetett túrákkal, performansszal, megnyitókkal és az alkalomhoz kapcsolódóan ráadásképp egy pop up kiállítással készült az izgalmas hétvégére. A galériatúrákon az egymáshoz közeli kiállítóhelyek meglátogatását fűzték fel szervezett vezetésekre, az egyes helyszíneken rögtönzött tárlatvezetésen ismerhették meg a nézők az éppen aktuális kiállítást.

A Knoll Galéria 1989-ben alakult – elsőként – a Kelet-európai régióban, és kezdetektől fogva e régió művészeinek szervez tárlatokat. A művészeti piac teljes hiányából kellett elindulni. Egy nemzetközileg elismert kortárs művész meghívásával nyitottak, igyekeztek rögtön maradandó élménnyel kirukkolni. Joseph Kosuth amerikai művész installációi, melyekben filozófiai jellegű szövegek szerepelnek, alkalmazkodtak a hely szelleméhez. A magyar felmenőire méltán büszke művész magyar nyelvű idézetekkel kedveskedett az  érdeklődőknek, a forgalomba került egyedi printeket pedig igen kedvező áron értékesítették. Minden vevőnek saját országa pénznemében kellett 1000 egységnyit befizetnie, hogy hazavihesse a kortárs alkotást.

A 2020-as Gallery Weekendre új kiállítással készült az immár 30 éves Knoll Galéria is.

A szlovák Ludmila Hrachovinová Csendes közvetlen sürgetés című tárlata március 7-től fogadja a látogatókat. A kiállítótérbe lépve rögtön szembetűnik a festmények elhelyezésének különlegessége: vagy a falhoz támasztva, vagy szinte elrejtve, vagy szokatlanul magasan láthatók az alkotások, ráadásul az egyik termet keresztülszeli egy vízszintes, rögzített rúd. Mindez nem véletlen, hisz a művész a festményeken túl azok elhelyezésével is a látogató kiállításhoz való viszonyát szerette volna újraértelmezni. A belépő néző testi pozíciója, képnézési metódusa egyből tudatossá válik, a kiállításmegnyitón a Human Art Space társulat által bemutatott performansz, az esetleges térbeli mozgás, gyakran a nézőt is provokáló mozdulatsorok a cím nélküli festményekkel szorosan egymást kiegészítve alkotják a tárlat egészét.

A következő állomás a VILTIN Galéria, amely 2008-as alapítása óta a nemzetközileg is elismert mesterek mellett a hazai kortárs tehetségeket is támogatja. A galériák hétvégéjén is magyar művész került a fókuszba, Kaliczka Patrícia Harminc nap alatt a szív körül című tárlatát nézhették meg az érdeklődők.

A festmények mindegyike – személyes indíttatásán túl – önarckép is egyben. Mégsem az arc, a mimika kerül középpontba, hanem a képek összessége által kiadott személyiségportréra épül a ciklus. A klasszikus és az expresszív kompozíciók a művész hovatartozását igyekeznek megragadni.

A 2006-ban alakult Inda galéria igyekszik olyan magyar és nemzetközi művészeket bemutatni, akik naprakészen képesek reagálni a társadalmi történésekre. Georg Legrady Az állókép folyamatossága című tárlata ismét nézőpontváltásra sarkallta a látogatót, szemlélőből közvetlen részeseivé válhattunk az alkotásoknak. A magyar származású művész Kanadában nőtt fel, jelenleg az Egyesült Államokban él. A gyerekkori emlékek, a történeti magyar vonatkozások és a jelen egymásra vetülését oldotta meg, amikor a lentikuláris technika segítségével egyazon felületen jelennek meg három idősík fotói. A szemlélő nézőpontja, térbeli pozíciója határozza meg, hogy a múlt és a jelen egymásra rakódó rétegei közül éppen melyik pillanat emelkedik ki.

A My Museum Galéria a digitális technikát kreatívan felhasználó művészetre „szakosodott”, április 8-ig a Tupperware régen és most című tárlatával kapcsolódott be a Gallery Weekend programjába. Békési Ervin, Lázár Dóri és Murányi Kristóf a nyugati világ folyamatosan növekvő pazarlására reagáló aktív társadalmi jelenséggel foglalkozik, a szemét, az eldobható eszközök használatának megkérdőjelezését, csökkentésük igényét fogalmazzák meg a művészet nyelvén.

A Sociétében kiállított pop up tárlat pedig a hétvége meglepetése volt, hiszen itt már korábban magángyűjteményekbe került  30 papírmunka került ismét a nagyközönség elé.

A tárlat címe: Köztes hely – a valóság és a psziché között a valóság és annak pszichés lenyomata közti különbségekre utal, s ennek egyik fontos kifejezési területe épp a papíron megjelenített kép lehet. A papírmunkák a rajz hagyományait gondolják tovább, annak minden jellegzetességével, a gyorsasággal és a lényeglátással.

Nyitókép: a Human Art Space társulat performansza a Knoll Galériában