A világ első felvállaltan roma divatstúdióját Varga Erika és Helena 2010-ben nyitotta meg Romani Design néven, és a tervezőpáros ma is jelen van minden tervezési folyamatban. Közvetlenség, jókedv, kíváncsiság és empátia jellemzi őket, és mindezek szellemében működik a Romani Design is – emlékeztetett csütörtökön, a kiállítás megnyitóján Antalóczy Tímea, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) docense. Mint hangsúlyozta, más stúdiók, brandek is használnak hasonló motívumokat, de a Romani esetében ez valóban belülről megélt identitást jelent.
Minden produktumuk, együttműködésük arra irányul, hogy a roma népi kultúrát megőrizzék, a romák és nem romák közötti együttműködést minél inkább elmélyítsék. Antalóczy Tímea kiemelte: a Romani Design esetében a polgárjogi aktivitás eszköze a divat lett, egy olyan médium, amelyen keresztül üzeneteik nagyon gyorsan elérik címzettjeiket.
Czingel Szilvia, a Magyar Népi Iparművészeti Múzeum vezetője, a kiállítás kurátora arra hívta fel a figyelmet, hogy a kiállításnak otthont adó Hagyományok Háza olyan intézmény, amely elhivatott a népi kultúra és a népművészet széles körű terjesztésében, és nyitott arra, hogy mindehhez párhuzamokat keressen a kortárs művészetben is. Mint hozzátette, a Romani Design célja, hogy a hagyományos roma motívum- és formakincset felhasználva, saját tervezésű, kortárs designtermékeken keresztül betekintést nyújtson a cigány kultúra sokszínű világába, támogatva ezzel a roma közösség társadalmi presztízsének építését.
A Romani Design történetét ruhákon, kiegészítőkön, babákon, fotókon és videókon keresztül bemutató kiállítás október 31-ig látogatható a Hagyományok Háza Kallós Zoltán-termében.
Fotók: Balogh Zoltán / MTI