A Műcsarnok és a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ Sándy / Konok – Metszéspontok című közös kiállítása a négy művész pályájában kiemeli a közös vonásokat, az életművek metszéspontjait. A tárlaton szereplő műveket a Konok Tamás visszaemlékezéseiből összeállított interjúk és a család történetét őrző tárgyak, emlékek is összefűzik.
Id. Sándy Gyula festőművész élete nagy részét a Felvidéken töltötte, vásznain főleg romantikus hegyvidéki tájak, emberek jelennek meg. A festői életmű vázlatos bemutatását a leszármazottak által őrzött dokumentumok és személyes tárgyak egészítik ki. A kiállításon kiemelt figyelmet kap ifj. Sándy Gyula építész munkássága, aki tanulmányai alatt a középkort idéző stílusok mellett kötelezte el magát. Az 1890-es évek végén az erdélyi népi építészetből vett át elemeket, a századfordulón a magyaros szecesszió hatott rá. Fő műve az 1923-1926-ban a Széll Kálmán téren emelt budai Postapalota.
A két világháború között ifj. Sándy Gyula tervezte a legtöbb evangélikus templomot Magyarországon. Az építész alkotásait a MÉM MDK Magyar Építészeti Múzeum Sándy Gyula-hagyatékának dokumentumai, valamint Bélavári Krisztina fotói illusztrálják.
Ifj. Sándy Gyula veje, id. Konok Tamás amatőrből profivá vált fotográfusként alkotott életműve fotótörténeti és történelmi szempontból is kiemelt figyelmet érdemel. Az országban az elsők között fotózott színes filmre. A második világháború keleti frontján a magyar haditudósító század parancsnokaként készített, izgalmasan komponált felvételein elsősorban a katonaéletet, az orosz tájat és az orosz embereket örökítette meg, az együttérző ember figyelmével.
Ő készítette az első fotókat Horthy Miklós fiának lezuhant vadászrepülőjéről. Id. Konok Tamás felvételeit a kiállítás a Fortepan fényképgyűjteményének jóvoltából mutatja be.
Ifj. Konok Tamás
Kossuth-díjas festőművész, a geometrikus absztrakt stílus egyik legjelentősebb
hazai alkotója életművéből a kiállítás huszonegy alkotást vonultat fel, melyek
között szerepel korai, még figurális munka is. Túlnyomó többségük azonban a
művészre igazán jellemző absztrakt mű, amelyekkel a festő saját szavaival élve
a láthatatlant igyekszik láthatóvá tenni.
A tárlat kurátora Bodó Péter művészettörténész.
Nyitókép: id. Sándy Gyula: Középkori vártorony a budai Vár oldalában (1875) olaj, vaszon