only donkeys4.jpg

Mi köze van a Magyar népmeséknek a Beatleshez?

Jankovics Marcell stílust teremtett itthon, amikor a népművészetért nem rajongó kádári kultúrpolitika idején népi motívumokra alapozva alkotta meg előbb a János vitéz, majd a Fehérlófia és a Magyar népmesék sorozat vizuális világát. Ebben az időben az egész világon új utakat kerestek az animációs alkotók. Hogyan hatott a János vitézre a Sárga tengeralattjáró, és hogyan lehetett a népművészettől ihletet merítő animációra támogatást kapni a Kádár-korszakban?

Vedd alapul a népi díszítőművészetet! A motívumokhoz adj hozzá a szecesszió stíluselemeiből és a pop-art lendületéből, majd fűszerezd némi pszichedeliával! Az eredmény különleges vizuális világ lesz, amelyet az animációtörténet szakírói „szecessziós pop-artként” fognak emlegetni.

Így összegezhető Jankovics Marcell sikerreceptje, amivel stílust teremtett. De már itt meg kell jegyeznünk, hogy ő maga a pszichedelikus jelzőt nem érezte találónak, inkább „álomszerűnek" nevezte a filmjeit. Első egész estés animációja, a János vitéz (1973)  annyira sikeres lett, hogy Matolcsy Györggyel és Mikulás Ferenccel továbbgondolták, és hamarosan televíziós sorozat-megrendelést szereztek vele a Pannónia Filmstúdió Kecskeméti Műtermének. Így jöhetett létre a Magyar népmesék sorozat, amely kilenc évadot ért meg és 32 éven át futott a Magyar Televízióban. Mi volt a siker kulcsa? Valószínűleg a rendhagyó, formabontó közelítés és az addigi történetmesélős, illusztráló jellegű rajzfilmek világától markánsan elkülöníthető, egyedi megjelenés.

Az animáció addig ismert határainak feszegetésével a hatvanas évektől világszerte több alkotó kísérletezett. Az 1930-tól 1960-ig tartó hollywoodi aranykor leáldozása után a stúdiók egy része megmaradt a hagyományos, történetmesélő rajzfilmek készítésénél, de már kisebb költségvetéssel, és elsősorban az új médium, a tévé számára. Mások pedig szakítottak az addigi hagyományokkal és egészen új utakat kerestek. Nemzetközi szinten a cseh-német származású Heinz Edelmann munkája, a második brit animációs mozifilm, a Beatles számára készült Sárga tengeralattjáró volt az első nagy formátumú újítás. (Érdekesség: az első brit egész estés animációt a magyar származású John Halas producer-rendező jegyezte feleségével, Joy Batchelorral — ez az 1954-es Orwell-regényből készült Állatfarm volt.)  Mivel akkoriban a nem Disney-stílusú animációk rendre csődbe vitték a stúdiókat, Edelmann óvatos volt, és különleges, a film vizuális világára és a szerkezetére egyaránt vonatkozó ötlettel rukkolt elő. A Sárga tengeralattjáró markáns, néhol már pszichedelikus vizuális élményt ad, ám csak laza történetmesélésre vállalkozik. Vegyíti a rajzfilmes eszköztárat az élő szereplős felvételekkel, a film néhol szecessziós, másutt pop-artos, pszichedelikus jegyei vannak, és a kollázsokkal sem fukarkodik. Edelmann lazán kapcsolódó rövidfilmek füzérének álmodta meg, így ötpercenként váltogathatta a stílusokat, hogy a nézőknek ne legyen idejük megunni az alkotást. És nem is unták meg: bár a kritika vegyes volt, és sokan nem értették a filmet, a Beatles népszerűségének köszönhetően kasszasiker lett belőle. Különleges képi világa aztán évtizedeken át formálta az animációs világot, a  Monthy Python rajzfilmjeitől a Sesame Streeten át a Spongyabob Kockanadrágig.

Jankovics Marcell a 79. születésnapján adott interjúban így emlékezett arra, hogy Edelmann filmje hogyan befolyásolta az alkotási folyamatban: „A képes forgatókönyvhöz nagy segítség volt a Sárga tengeralattjáró, ez tagadhatatlan. Számomra az volt a jelentősége, hogy fölrobbantotta azt a világot, amelyben az animációs film addig létezett. (Persze túl azon, hogy a Beatles zenéjét teljesen érthető módon szereti egy 27 éves ember — hisz a fiúk korosztályombéliek voltak.) Addig stilárisan két réteg volt: a hollywoodi, Disney-féle, és a New York-i UPA (United Pictures of America), amely az európaihoz állt közel. Nekem viszont kellett egy harmadik, mert egyikben sem éreztem magam igazán jól.”

Jankovics Marcell animációújító vállalkozása, a János vitéz egységes stílusú, elejétől a végéig szecessziós pop-art film lett. A szecesszió nagy triásza: a szimbólumok, az ornamentika és a népiség  végigvonul Jankovics filmjein. Az alkalmazott népi motívumok a bútorfestés, a hímzés vagy a népi fafaragás világából származnak. Ezekhez a pop-art bátorságát társítva és az egészet némi álomszerűségbe burkolva friss és új képi nyelvet talált — olyat, amelyet minden néző könnyen értett. A kádári években a népművészet alapjain nyugvó vizuális világgal előállni meglepő vállalkozás volt, de átcsúszott minden rostán.

„A János vitéz gyártása a Pannónia Filmstúdió vezetőjének, Matolcsy Györgynek az érdeme, aki tágítani akarta a hazai rajzfilmes palettát. Már a háború előtt is volt terv a történet megfilmesítésére, Jaschik Álmos grafikusművészé. Azonban az ő grafikai világa a kommunista években nem örvendett nagy szeretetnek és elismerésnek, ugyanis a szecessziós, ma úgy mondanák, magyar érzelmű nemzeti stílust képviselte. Az apropót az adta, hogy 1973-ban volt Petőfi születésének 150. évfordulója, a filmet addigra kellett elkészítenünk. 1971-ben házon belüli pályázatot írt ki a stúdióvezető, és amikor ez a pályázat első körben szóba került a Művészeti Tanácsban, amelynek én akkor már a tagja voltam, kiderült, hogy Szoboszlay Péter, Szabó Sipos Tamás és az én filmtervem nagyjából egyféle elképzelésen alapul. Megállapodtunk, hogy mi hárman közös forgatókönyvvel pályázunk. Én csináltam hozzá a grafikákat, Szabó Sipos Tamás írta meg a film szinopszisát másfél-két oldalban, és ezzel megnyertük a pályázatot. Nagy gesztus volt a részükről, hogy ők ketten rögtön hátraléptek, hogy rendezzem én a filmet. De a gyártási folyamatban, egészen addig, amíg meg nem történt az elfogadás, végig együtt dolgoztunk a forgatókönyvön: amit én kidolgoztam belőle, azt ők véleményezték" — mesélte a vállalkozásról Jankovics.

A János vitézben és a Magyar népmesékben kontúrozottak az alakok, de a kontúr állandóan hullámzik, mint egy ornamentikus díszítés. Sőt, néhol maga a népi motívum válik a fő tartalommá, és hoz létre mozgást — elég csak a Magyar népmesék főcímére gondolnunk. A stílus egyébként a rajzolás szempontjából praktikus volt — nem látszott rajta, hogy csak a János vitézen százötvenen dolgoztak. A színvilágért felelős Richly Zsolt erősen támaszkodott a szimbólumokra, és a  szín által hordozott hangulati tartalomelemekkel is játszott. Érdemes megfigyelni, ahogyan a sorozatban a figurák színe a hangulatuknak megfelelően váltakozik.

Jankovics a Fehérlófiában tovább finomította a stílust. A történetet hat meseváltozatból gyúrta össze, az örök körforgás foglalkoztatta. A történet megújításán túl markáns formai újításra is vállalkozott. Eltűntek a  korábbi filmekre annyira jellemző kontúrok, mert a Kecskeméti Műterem animátorai egészen új technológiával dolgoztak.

„Kezdettől fogva zavart a hagyományos rajzfilmek esetében a hátterek és a figurák közti stíluskülönbség, amely egy fő oka, hogy a cellre festett figurákat kontúrok keretezik; a háttereken, ha van is kontúr, beivódik a papírba, mintha nem is lenne. Meg akartam szabadulni a kontúroktól. Hasonló a helyzet a színekkel. A hátterek tompább színűek, mert beissza a festéket a papír, a celleken pedig kiugranak. Ezt kellett összehangolnom. A kontúrok elhagyása ebben az esetben összefüggött a tartalommal is: a szereplőim világítottak, ezért »fénykontúrokkal« élhettem” — mondta a filmről.

A celluloidra, hogy az említett különbségeket felszámolják, festékszóróval vitték fel a színrétegeket. A figurákat a kontrasztok különítik el a képsíkon, így szabad, ornamentikus áramlásukat semmi sem korlátozza. Érdekes megfigyelni, ahogyan a színek a filmben sokszor önálló életre kelnek, elhagyják a  figurát, a háttérből előtérbe lépnek, majd visszahúzódnak. És minden szín és forma szimbólum, jelentést hordoz.

„A Goethe által kutatott színkört használtam célzottan, ami részint az idő köréhez, részint a jellemekhez igazodott. Egy példa: az éj sötétkék, a hajnal türkiz, a reggel zöld, a dél sárga, a délután narancs, az alkony vörös, amiből a lilán keresztül a bíbor visz vissza a kék éjszakába. A »sötét oldalt«, vagyis a sárkányok világát ugyanez a színkör sötéten, tompábban és félelmetesebben jellemzi. A gépmozgásoknál szintén a körkörösséget jelképező íves mozgásokat és függőleges fahrtokat használtam, »ideológiai« okokból a szokottnál sűrűbben. A színek és a mozgásformák mellett a filmbéli geometriai formák szintén jelképek. A napra utaló szimbólumként a kör a tökéletességet és a teljességet, a háromszög mint a filmbéli három fivér szövetsége a stabilitást és a harmóniát, a jin-jangra utaló csepp alak az örök körforgást, a szögletes formák az agressziót hivatottak jelképezni.”

Ez a film lett Jankovics átütő erejű nemzetközi sikere: 1984-ben Los Angelesben minden idők legfontosabb ötven animációs filmje közé választották.

A népművészet és a népmese egészen új világot tárt fel számára. A már idézett különleges nagyinterjúban úgy beszélt a meséről mint örök érvényű tartalomról.

„Nem a felszínt birizgálják, hanem a lelket érintik, az ember tudatalattijába férkőznek, és összekapcsolnak bennünket a világmindenséggel. A külső kozmosz és az ember belső, lelki, tudat alatti világának harmonizációi.”

Jankovics Marcell idén májusban lenne 83 éves.

Forrás: nfi.hu

Az idézetek forrása: A lényeg a kozmikusság. Orosz Anna Ida interjúja a 79 éves Jankovics Marcell-lel

Ez is érdekelheti

A nehézségek teszik kreatívvá a kecskeméti animációt

182 millió megtekintés a világ 300 országából. Ezt a szinte felfoghatatlan népszerűségi mutatót a kecskeméti animáció emblematikus sorozata, a Magyar népmesék tudhatja magáénak. Az idén 53 éves Kecskemétfilm Kft. számos más ikonikus alkotása okán is a nemzetközi animációsfilm-gyártás élvonalába tartozik.

Jankovics Marcellnak állít emléket az NKA székházának tűzfalfestménye

A Nemzeti Kulturális Alap székházának tűzfalát mostantól Jankovics Marcell emblematikus mesefigurája, a Fehérlófia színes grafikája díszíti.

„Ha nem halunk bele, nem volt semmi értelme”

Igazi küzdőnek tartja magát, az alkotásban, munkában hisz, az utóbbi években pedig egyre inkább belülről építkezik. Jankovics Marcell könyvet ír, dolgozik a Toldi filmjén, és nemrég a Műcsarnokban nyílt kiállítása grafikai munkáiból.