A BAR évről évre egyre nagyobb ismertséget vív ki magának a művészeti világban, nem csupán Magyarországon, hanem nemzetközi szinten is. A program egyedisége abban rejlik, hogy a művészek számára inspiráló környezetet és közösséget biztosít, ahol nemcsak az alkotásra, hanem a szakmai fejlődésre és a kapcsolatok építésére is lehetőség nyílik. A részt vevő művészek véleményei alapján a BAR olyan élményt nyújt, amely túlmutat az anyagi támogatáson.
A BAR résztvevőit egy művészettörténészekből és kurátorokból álló független szakmai zsűri választja ki, amely biztosítja, hogy a művészek kiválasztása kizárólag szakmai eredményeik alapján történjen. A BAR-ra idén is közel hússzoros volt a túljelentkezés, a művészek a világ minden pontjáról jelentkeztek. A kiválasztás folyamatának az esélyegyenlőség a fő alapelve, és célja, hogy lehetőséget nyújtson olyan tehetséges alkotóknak is, akik esetleg anyagi korlátok miatt nem tudnának részt venni más hasonló programokban. A kiválasztott művészek minden költségét az alapítvány fedezi.
A BAR számára a 2021 és 2023 közötti időszak különösen jelentős volt, hiszen ekkor vált a Veszprém–Balaton Európa Kulturális Fővárosa (EKF) programsorozat egyik kiemelt eseményévé, ami új szintre emelte a művésztelep nemzetközi elismertségét és láthatóságát.
A hiba a rendszerben van
A BAR minden évben neves kurátorok és a művészeti mentorok segítségével határozza meg az aktuális művészeti témákat, amelyek a kortárs művészeti trendekkel rezonálnak, és friss perspektívákat, globálisan releváns kérdéseket hoznak a programba. Az idei esemény témája a „Glitch in the system” vagyis „A hiba a rendszerben van”, a művészeknek az alkotói folyamatba bekerült hiba és véletlen szerepét kellett körbejárniuk. Ennek kapcsán a fő kérdés az volt, hogy mi történik, ha a művészetbe is bekerülnek technikai hibák és rendszerzavarok, vagyis hogyan befolyásolják azok a művészeti folyamatot és az eredményt. Illetve hogyan lehet ezeket a rendellenességeket kreatívan használni?
A pályázatot nyert hét résztvevőnek – öt magyar és két külföldről érkezett művésznek – így az volt a feladata, hogy a közel két hét alatt hozzanak létre olyan műveket, melyekben a hiba, a véletlen kreatív módon jelenik meg. Az idei év művészeti mentora Szabó Klára Petra festőművész volt. „Igazából, aki bekerült a programba, annak a karrierje már elindult, és mindenki kész munkatervvel érkezett. Arra törekedtem, hogy párbeszéd alakuljon ki köztük, és minden este adjon elő valaki egy prezentációt a művészetéről, ami után egy kötetlen beszélgetést tartottunk” – mondta Szabó Klára Petra. Emellett ő is előadott, például olyan külföldi rezidenciaprogramokról, melyek inspirálhatják a résztvevőket, hogy a későbbiekben ők is akár pályázhassanak azokra. „Leginkább Ázsiába és a skandináv országokba utaztam, így ezekről bővebben tudtam beszélni, hogy miként kellett pályázni, mit finanszíroztak az ottlétem során. És a buktatókra is felhívtam a figyelmet, például, hogy érdemes biztosítást kötni egy külföldi utazás előtt.”
Petra szerint a BAR azért is emelkedik ki a hazai rezidenciaprogramok közül, mivel a szervezők tanácsadókkal, szakemberekkel dolgoznak együtt, fizetik az útiköltséget, a szállást, az étkezést, az alkotáshoz szükséges eszközöket, illetve külföldről érkezett művészek is részt vehetnek rajta. „Bátrabban kísérletezik az ember, ha nem kell az anyagköltségen gondolkodnia, hiszen nem minden művész engedheti meg magának, hogy drágább eszközöket szerezzen be” – mondja Petra.
A hiba és a véletlen kreatív használata
A BAR idei tematikája kapcsán a mentor izgalmasnak találta, hogy ki hogyan nyúlt a glitch hívószóhoz, vagyis az alkotás során keletkező hibát és véletlent hogyan használták a művészek kreatívan. Szabó Kristóf – művésznevén KristofLab – művészetének alapvető eleme a glitch, mivel az épületeket ábrázoló tájképeit helyenként egy-egy digitális hiba „zavarja meg”, mely kimozdítja a befogadót a megszokásból. Rohrböck Dániel a pop art stílusú képein szintén kihasználta a véletlen adta lehetőséget: a festett vásznakra mangákból, vagyis japán képregényekből ragasztott lapokat, majd ezeket letépte. Egyes művészek textilekkel dolgoztak, Dankó Boglárka például vásznakra hímzett arcokat, és a glitchet úgy mutatta meg, hogy fedetlenül hagyta a munkája hátsó oldalát, melyen a cérnaszálak kaotikus egységet alkottak. Bóka Krisztina is textilekre dolgozott, és az antotípia eljárást akarta kipróbálni, melynek során növények formáit vitte fel az anyagokra. Kuzma Eszter Júlia textilmunkáin ősi szimbólumok jelentek meg, mint a fa, a nap, a víz, mivel szeretné, ha azokhoz mindenki tudna kapcsolódni, a képek pedig szabad asszociációkat ébresztenének a befogadóban.
A két külföldről érkezett művészt is megihlette a program, és mindketten a természet formáiból indultak ki. A kolumbiai Sebastian Gil a művésztelepen álló fák ágainak mozgásaiból indult ki, hogy aztán vászonra fesse azokat különböző időpontokban. A Hollandiában élő Daichi Fuwa japán művészt is megihlette a balatoni környezet, és ő is tájképeket festett. A fekete-fehér műveken viszont nem a valóságot ábrázolta, hanem a képzeletében megjelenő hegyeket.
A BAR alapítói szintlépésre készülnek
A BAR alapítói, Horváth Ildikó és Varga Dávid már a következő szintlépésre készülnek, és a BAR számára egy állandó saját központ kialakítását tervezik. A SAGRA Architects vezetője, dr. Sajtos Gábor Ybl-díjas építész is a BAR szakmai és mecénás támogatóinak a tagja, és ők tervezik a BAR szóládi központjának fejlesztését. A projekt részeként apartmanok, műtermek és egy galéria kialakítása a BAR alapítványának a célja, amely nemcsak az alkotók számára biztosít ideális munkakörnyezetet, hanem a látogatók számára is lehetőséget nyújt majd a művészeti alkotások megtekintésére. A BAR tervezett központja egy olyan multifunkcionális tér lesz, amely a művészi alkotás és a közösségi élet találkozási pontjaként szolgál, hozzájárulva a régió kulturális gazdagodásához.
A BAR további szakmai és mecénás partnerek jelentkezését kéri a tervezett központ megvalósításához, hiszen a művésztelep támogatása nemcsak a művészeknek jelent stabil hátteret, hanem a vállalatok is profitálnak a kreatív inspirációból és társadalmi felelősségvállalásuk erősítéséből.