D__YT20250227009.jpg

A világ egyik legidősebb Ikarusa gördült be a Közlekedési Múzeumba

A világ egyik legidősebb Ikarus autóbuszával, egy Ikarus 30-assal bővítette gyűjteményét a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum. A járművet az intézmény csütörtöki, Budapesten megrendezett sajtótájékoztatóján mutatták be.

Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója ünnepélyes pillanatnak nevezte, hogy a múzeum a magyar járműgyártás ikonikus gyára, az Ikarus legelsőként legyártott típusának egy példányát végre gyűjteményébe vehette. Az Ikarus 30-as típusból 3175 darab készült, amiből csupán négy maradt fenn Magyarországon, és ebből jelenleg kettő mozgásképes. A sajtótájékoztatón bemutatott busz az egyik, a másik pedig a Volánbusznál található.

2010-ig a múzeum Ikarus-flottája összesen egy buszból állt. Schneller Domonkos ezt megengedhetetlennek nevezte: az intézménynek, amelyik a műszaki és közlekedési örökség megóvására jött létre, kötelessége, hogy az egyik legjelentősebb magyar gyár összes fontos típusát őrizze a gyűjteményében egy-egy példánnyal. Példaként említette, hogy az Ikarus 180-as busz hiányzik a múzeum flottájából, pedig Budapesten több mint kétszáz közlekedett belőle.

Az elmúlt évtizedben felgyorsult a gyűjteménybe vételi folyamat, a sajtótájékoztatón bemutatott busz már a huszadik a múzeum flottájában. A húsz autóbusz nagyja kiállítható állapotban van, egy része pedig akár képes arra is, hogy a forgalomban közlekedjen. Ugyanakkor nagy munka áll még a múzeum előtt; az autóbuszok továbbra is sok tízmillió forintos felújítást igényelnek. Schneller kijelentette, hogy a Magyarországon működő autógyárak és gépgyártó cégek nem érzik felelősségüknek, hogy a magyar műszaki, kulturális örökség fenntartásában szerepet vállaljanak. Miközben Európában a nagy autógyárak múzeumokat alapítanak és tartanak fenn, restaurálási folyamatokban vesznek részt, Magyarországon az egyébként kiemelkedően jó kondíciók között működő cégek nem reagálnak a múzeum megkereséseire – az intézmény munkáját csak hazai tulajdonú építőipari cégek támogatták.

A most bemutatott Ikarus 30-as példányt különböző állami építőipari vállalatok használták, a múzeum pedig tavaly vásárolta meg a gyűjteményébe. A busz Szokolyáról érkezett, még komoly restaurálási folyamat vár rá, de már jelenleg is alkalmas arra, hogy kisebb távolságokat megtegyen.

Ez is érdekelheti

Akinek Ikarusokat és cápákat skiccel a ceruzája

Őrsi Ferenc ipari formatervező ugyan még nem növesztett kopoltyút, legjobban mégis a víz alatt, a cápák között érzi magát. Szárazföldi alteregója elismert autóbusz-tervező, akinek ikonikus, máig körberajongott Ikarusokat köszönhetünk. Idén a Magyar Érdemrend lovagkeresztje polgári tagozat díjával ismerték el szakmai eredményeit.

Te láttad már a monacói herceg autóit?

Monacóról sokaknak a  kaszinózás és a mérhetetlen gazdagság jut az eszébe. A miniállam teli van érdekes látnivalókkal, a monacói  herceg autógyűjteményét is meg lehet tekinteni.