Orson Welles zseninek tartotta, pedig egy béka volt a lelki társa

Film

Film készült Jim Hensonról, akiről azt mondta Orson Welles, az Aranypolgár rendezője, hogy Raszputyinra és egy cserkészfiúra emlékeztető zseni. Ő az, aki Magyarországon elviselhetőbbé tette a pártállami időket a Breki és a többiek bábos revüszériájával. Most a Disney+ emlékezik meg róla a Jim Henson: Az ideák embere című dokumentumfilmmel.

Jim Henson Jim Henson Jim Henson, The Muppet (Kermit the Frog )
Archives du 7eme Art / Photo12 via AFP
Jim Henson és Breki a Muppet Show-ból. Fotó: Archives du 7eme Art / Photo12 via AFP

1980-ban ért véget a The Muppet show (Breki és a többiek) gyártása, akkor, amikor a Magyar Televízió végre megvásárolta Jim Henson esztrád bábshow-jának vetítési jogát, hogy a Szombat esti filmkoktélba ágyazva mi, magyarok csak a derű óráit számoltuk. Akkor jutott el hozzánk, amikor Henson már túllépett a show-n, de senki nem érezte, hogy bármiről is lemaradtunk volna, hiszen fel sem tűnt nekünk, hogy a Roger Moore-féle James Bond már nem aktuális, hiszen eleve be sem mutatták nálunk a 007-es szériákat. 

Brekinek (magyar hangja Mikó István) elképesztő popkulturális hatása volt, a mai napig számos weboldal használja a kritika rovatához a két, mindent lefitymáló öregúr portréját, a Mahna Mahna című bábszörnyekkel előadott jelenet a mai napig a gyerekek egyik kedvenc mémje. Jim Henson gyerekkorában nem látott bábműsort, ő maga sosem bábozott, de amikor egy tévés produkció bábmestert keresett, csinált néhány bábot, mert kíváncsi volt arra, milyen belülről a televízió. Jim a Maryland állambeli Hyattsville-ben nőtt fel, az amerikai Mezőgazdasági Minisztérium kutatóállomásán, és ide hozta el neki egy tévékészülék a külvilág varázslatát. Aztán felvették a WUSA-TV nevű amerikai televíziós csatornához. Mivel játszótérnek tekintette a tévézést, fel sem tűnt neki, hogy ő írta a tévéműsorokba a szövegkönyvet, ő készítette el a bábokat, és ő festette a háttereket is.

Hogy született maga Breki? – kérdezték Hansontól egy tévéshow-ban. Nos, úgy – jött a válasz –, hogy szétvágták Jane Hansonnak, Jim feleségének a kabátját, a szem pedig egy-egy félbevágott pingponglabda lett. De Rowlf, a zongorista kutya figurája úgy született, hogy kettévágták az irodában porosodó kosárlabdát. Jane, aki festő volt és keramikus, persze nemcsak a kabátját áldozta fel, hanem az egész életét. Öt gyereket szült Jimnek, aki bevallja: valójában a feleségének járna minden dicsőség, hiszen az első években mindent együtt csináltak, együtt találták ki a karaktereket, együtt mozgatták be azokat, együtt alapították a Muppet Inc. nevű céget. Csak az asszony a gyerekek nevelése miatt egyre inkább kimaradt az alkotófolyamatokból. 

A Jim Henson: Az ideák embere című dokufilm érzékenyen tárja fel két alkotó ember mély magánéleti válságát is, a kizárólag az önmegvalósításra figyelő, munkamániás apa és a családjáért mindent föladó, de szintén kivételes kreatív képességekkel rendelkező anya konfliktusokkal teli, majd válással végződő viszonyát is. 

Breki karaktere valójában Henson extrovertált énje volt, hiszen ő maga visszahúzódó művész volt, aki spirituálisan kötődött Brekihez, nagyapját a halálos ágyán is Brekivel szórakoztatta. Henson ahhoz, hogy fejleszteni tudja a cégét, reklámfilmeket is gyártott, amit nagyon utált. Annyira zavarta a reklámipar, hogy egy sor önreflexív, senkire nem tartozó poént sütött el a bábfilmes szkeccseiben, amelyekben zavartan mentegetőzik. A film különös, médiatörténeti aspektusa, amikor egy Purina Dog Chow-hirdetés kapcsán szóba került, hogy mennyire erőszakosak voltak a reklámok a hatvanas években, de ez még azelőtt, hogy a média tematizálta volna az erőszak jelenlétét a tévében.

A pénz imádatáról és a túlfogyasztásról szóló gúnydalai ihletet jelenthettek a később megszülető dadaista undergroundnak is. Számos kísérleti videót, filmkollázst, animációt és stop motion filmet készített, de a Youth 68 című alkotása gyakorlatilag az ellenkultúra felképezése volt. Ezek a kísérleti filmek komoly hatást gyakoroltak a nyolcvanas évek videóklip-kultúrájára is. Hasonlóan felszabadító erejű volt a The Cube című filmje, amely művészfilmes generációkat inspirált. 

Egy olyan férfiról szólt, aki egy alternatív valóságban, egy kockában ragadt. De Jim Henson szórakoztatóipari látnok is volt, hiszen még a hatvanas évek végén megálmodott egy olyan zenés-táncos szórakozóhelyet, a Cycliát, amelynek minden létező felületére külön-külön filmeket vetített, és fényekkel is kísérletezett. Talán nem szalad el velünk a ló, ha azt mondjuk: ez akár a kilencvenes évek végének Cinetrip és egyéb pszichedelikus partijainak az előzménye volt. 

Jim Henson egyik gyermeke tanulási zavaros volt, ezért foglalkoztatni kezdte az, hogyan lehetne számára szórakoztató formában, a televízió segítségével átadni a tudást. Ez volt a motivációja a Szezám utca projektnek, amelyben az ábécét, a számokat, a számolást tanították a gyerekeknek bájos bábfigurák. 

Amikor, még a hetvenes évek elején, a nyolcas számot tanította Nyolcas király, a beszéde olyan lett, mint egy rapszöveg. Hiába lett hatalmas siker a Szezám utca, a Breki és a többeik esztrád bábfilmes pilot filmjei nem kellettek a televíziós társaságoknak. Jim Henson már a Szezám utca előtt kitalálta a The Muppets varietéműsort, évekig házalt a koncepcióval, de mindenütt azt mondták: ezek csak bábok, amik óvodásoknak valók.

Aztán emelte a tétet, összerakott egy felnőtteknek szóló, Sex and Violence with Muppets című pilot filmet, de ez sem hozta meg a kívánt sikert. Aztán egyszer csak felhívták Londonból, hogy Angliában megcsinálhatja, amit akar, ezért Henson hálából a műsorban felhasználta a régi londoni mulatók enteriőrjét. A produkció önreflexív volt, egyszer Breki azt mondta tánc közben Miss Röfinek: Talán be tudlak nyomni egy gyerekeknek szóló oktatóműsorba, amivel nyilván a Szezám utcára utalt. A dokufilm azt is bemutatja, hogyan fejlődtek, alakultak a bábok személyiségjegyei. Például Miss Röfi az első adásokban csak egyszerű kórustag volt, később formálódott a karaktere, olyan malac lett, aki mindenképpen sztár szeretne lenni, miközben semmihez sem ért. 

A műsor egyik legnagyobb dobása az volt, hogy minden epizódot a korszak egy nagy sztárja köré építettek. Meghívót kapott többek között Christopher Reeve, Shirley Bassey, Dudley Moore, Peter Ustinov, Raquel Welch, Harry Belafonte, Diana Ross, Liza Minnelli, Alice Cooper, Elton John és Brooke Shields is. 

A széria hatalmas siker lett, több mint száz ország – köztük Magyarország – vette meg a sugárzási jogot, a bábok igazi rocksztárok lettek, magazinok címlapjain szerepeltek, az alkotók show-műsorokban sztoriztak. Bár a nagyközönség főleg a Szezám utca és a The Muppets alkotójaként ismeri, ő bizonyára Fantasztikus labirintus (eredeti cím: Labyrinth) című filmjére volt a legbüszkébb, amelyet maga rendezett, a producere pedig George Lucas volt, míg a főszerepet David Bowie és Jennifer Connelly alakította. 

Persze Henson élete is afféle labirintus volt, sokszor egy-egy forgatás végén derült ki, hogy kijutott-e a stábbal a kábelekkel teli útvesztőkből. 1990. május 16-án, 53 éves korában hunyt el Manhattanben. A temetése az egyik legbizarrabb gyászszertartás volt, melyen a muppetek énekeltek. Mindent megvalósíthatott, amit csak akart, gazdag volt, az alkotásai sikereseknek bizonyultak, még egy Lotus Fordot is megengedett magának, amit Breki zöld színére festett. Egész életében bábozott, amikor a kocsiját vezette, valójában akkor is.

Jim Henson: Az ideák embere (Jim Henson: Idea Man). Amerikai dokumentumfilm. Rendező: Ron Howard, 110 perc. Elérhető: Disney+