Fiatal, alig egyéves zenekar vagytok. Hogyan indultatok?
Eredetileg egy emlékest miatt álltunk össze. Bognár Szabolcsnak, az együttes billentyűsének támadt egy ötlete 2017 márciusában, hogy tartsuk meg Magyarországon is a Felabration című emlékkoncertet, amely Fela Kuti nigériai zenész, emberi jogi aktivista, az afrobeat egyik megteremtője előtt tiszteleg. A megemlékezést a világ számos nagyvárosában, többek között New Yorkban, Londonban, Párizsban, Osakában és Nigériában, több helyszínen már a ?90-es évektől kezdve, minden évben megrendezik Fela Kuti születésének évfordulóján. Azóta valóságos brand lett az eseményből, a Felabration név pedig licenszköteles. A közép-kelet-európai térségben ez volt az első Felabration. A koncert ?sztárvendége? Dele Sosimi volt, aki a ?80-as években együtt játszott Fela Kutival és jelenleg az Egyesült Királyságban él. Mindeközben jelentkeztünk az NKA Hangfoglaló Program Induló Előadói Alprogramjára, és a támogatott zenekarok közé kerültünk. A programnak jelentős szerepe van abban, hogy zenekarrá váltunk és a Felabrationtől függetlenül is létezünk.
Különleges, hiánypótló zenét játszotok.
Régóta szerettem volna olyan zenekart, amely funk és afrobeat zenét játszik. Nyolc-kilenc évvel ezelőtt a The Qualitonszal játszottunk afrobeatet, de azóta ez a stílus hiánycikk a magyar zenei palettán.
Mozgalmas volt az idei évetek, túl vagytok egy ghánai utazáson, több koncerten és nemsokára megjelenik az első EP-tek.
Először februárban stúdióztunk, két számot rögzítettünk, és ki is hoztuk egy hétinches bakelitlemezen. A lemezbemutató koncertünk június 28-án volt a Gólyában. Ősszel fog megjelenni egy EP-nk, amelyhez már felvettük az anyagokat, csak az utómunkálatok vannak hátra. A közös munkát nehezíti, hogy mindenki játszik ezen kívül más zenekarban is. A fellépések és a stúdiófelvételek sok szervezést igényelnek, de mindenkinek fontosak, ezért összehozzuk. Hatszámosra tervezzük a lemezt, ebből három számban ghánai énekesek és zenészek is hallhatóak lesznek. A zenekar áprilisban kijutott Ghánába, a Hungarian Cultural Weekre. Nagy élmény volt, hogy Pat Thomas énekessel és zenekarával próbáltunk napokig, majd volt egy közös fellépésünk is. Az összes stúdiófelvétel egy napra sűrűsödött be a helyi zenészekkel és énekesekkel. Mi a zenekarral délelőtt tizenegy órára mentünk a stúdióba. Pat Thomas délután négy körül érkezett, meghallgatta az alapokat, amelyeket írtunk, majd gyorsan írt rá szöveget és fel is énekelte. Nem hittünk a szemünknek. Egyébként én is úgy gondolom, hogy nem kell heteket-hónapokat ülni egy dalon, a spontaneitás hozzá tartozik ehhez a zenei stílushoz. Megvannak a lefektetett alapok, de azon belül van szabadság.
Honnan ered a zenekar neve?
A Mabon Dawud egy fiktív, számomra kissé misztikus név, amely mögé nagyon sok mindent el lehet rejteni. Először a The Qualitons zenekarral használtuk, amikor 2012-ben készítettünk egy három számos felvételt, amelyen egy etióp vendégénekes hallható. Időközben a The Qualitons stílusa valamelyest megváltozott, az akkori kiadónk viszont fel szerette volna használni egy válogatáson az egyik dalt, amelyiken az etióp úriember énekelt. A stílusváltozás miatt nem szerettük volna, ha a dal a The Qualitons zenekar neve alatt lát napvilágot, ezért The Mabon Dawud név alatt jelentettük meg, és később ezt a nevet használtuk fel a The Mabon Dawud Republic megalapításakor.
Mik a terveitek, terveztek újra pályázni az NKA-hoz?