Giuseppe Verdi érettkori remekművét először Daniel Auber francia zeneszerző zenésítette meg. Most a több évtizeddel korábbi operából merítve új feldolgozásban elevenedik meg a III. Gusztáv svéd király ellen 1792-ben elkövetett merényletről szóló színdarab, Az álarcosbál. Fabio Ceresa itáliai mester alkotása a 19. századi romantikus francia előd nyomdokain egy szerelmi háromszögbe helyezi a történelmi eseményt: Renato, az udvari festő féltékeny felindulásában csatlakozik az összeesküvőkhöz, és lesz egykori barátja, a király gyilkosa.

A merénylethez vezető meghasonlás, valamint a többi szereplő izgalmas érzelmi motivációi inspirálták az előadást színpadra állító Fabio Ceresát, aki most a kettősségekre épít a budapesti rendezésében. A szerelem és a barátság tematikáján túl III. Gusztáv figurájában a kötöttségekkel küzdő politikust és férfit, Amelia esetében a vágyak és a hitvesi hűség közt őrlődő asszonyt, míg Renatónál az érzékeny művészből gyilkost kiváltó metamorfózist kívánta ábrázolni az ifjú direktor. Az új rendezés ráadásul a látványos külsőségeivel azoknak is kedvez, akik a korhű, kosztümös színreviteleket kedvelik.

A politikai változásokra mindig érzékenyen reagáló Verdi 1857-ben nem mutathatta be eredeti formájában Az álarcosbál című művét, mert a kor cenzorai nem nézték jó szemmel a királygyilkosság ábrázolását a színpadon. A kényszerből a 17. századi Bostonba áthelyezett cselekményt azonban most az eredeti, európai környezetben élvezheti az Erkel Színház közönsége is.

Az autentikus értelmezéshez hozzájárul, hogy Fabio Ceresa alkotótársai szintén Verdi hazájából érkeztek: a díszletek Tiziano Santi, a jelmezek Giuseppe Palella elképzelései nyomán valósultak meg, míg a mozgásokat Mattia Agatiello tervezte. Az előadás kettős szereposztásában a főbb szerepeket Fekete Attila és Mykhailo Malafii (III. Gusztáv), Alexandru Agache és Molnár Levente (Renato), Sümegi Eszter és Rálik Szilvia (Amelia), továbbá Fodor Bernadett és Wiedemann Bernadett (Ulrica), Szemere Zita és Covacinschi Yolanda (Oscar) énekli. Az Opera Zenekart és az Énekkart Michelangelo Mazza vezényli, megbízott karigazgató: Csiki Gábor.

Fabio Ceresa számos rangos felkérést követően 2016-ban nyerte el a Nemzetközi Operadíjat fiatal rendező kategóriában.