|
A névadó, Mandel Róbert ma zenei producerként dolgozik. Kevesen emlékeznek rá, hogy egy Ki Mit Tudon tűnt fel 1977-ben, és mivel hangszerépítést tanult, saját maga készítette tekerőlanttal szerepelt. Itthon azóta a hangszer újkori apostolává vált. Újkori, mert a valószínűleg arab közvetítéssel az Ibériai-félszigetre és francia földre a X. században eljutott hangszer a XVI. században hozzánk is elérkezett és mint amott, úgy nálunk is hihetetlenül népszerű volt akkoriban. Mandel Róbert ma is saját készítésű hangszerén játszik, és ő volt az első, aki Amerikában, Brazíliában, Izraelben bemutatta az ott addig ismeretlen hangszert.
Jakobi László ma sikeres koncertszervező irodát működtet, korábban sokáig a Magyar Rádió Zenekarának csellistája volt.
Kállay Gábor villamosmérnökként végzett, azóta blockflöte- és énekművész, tanár.
Márta István pályája a legszerteágazóbb: az eredetileg zeneszerzést és zenetörténetet végzett művész több zenekar tagja, fesztiválalapító, volt színházak és televíziók zenei szerkesztője, színházigazgató és sok egyéb. Mindannyiuk életében azonban ez az együttes az állandó pillér. A születésnapi koncerten nemcsak a közönségnek, saját maguknak is a kedvében akartak járni, amikor kedvenc műveiket válogatták össze a műsorba. És végre egy oldott hangulatú születésnap: a darabok közt Mandel Róbert mesélt. Volt miről: bejárták a világot, muzsikáltak több földrészen, számtalan lemezen működtek közre önálló lemezeik mellett. Ezt Hollós Máté, a Hungaroton vezérigazgatója egy szimbolikus Hungaroton-lemezdíjjal honorálta a hangverseny végén. Sok tízezer eladott példányukkal ma nemcsak arany, platina, de gyémánt vagy vaslemezt is elérhetnének. Némi tréfás fejszámolást is végzett Mandel Róbert: a 30 év alatt közel 3000 koncertet adtak, azaz átlag évi százat, ezalatt másodpercenkénti egy tekeréssel számolva úgy cirka tízmilliószor tekerte meg a lantot.
Mesélősre sikeredett az este, ami nagyon is illett a remek hangulathoz és kötetlenséghez. Sok-sok érdekesség, számtalan anekdota hangzott el a három évtized élményeiből, utazásaiból. Én éppen így képzelek el egy jubileumi estét. Sőt, még ígyebbül: a palota termei alkalmasak lettek volna kedélyes evés-ivásra, hatalmas reneszánsz asztalok melletti, kézzel marcingolt cupákszopogatásra, így lett volna igazi Tafelmusik, asztali zene a muzsikálás. Ez persze csak tréfa - sajnos. Ma erre nincs mód. De a hangulatot talán jól jellemeztem ezzel. Semmi komolykodás - és ez a műsorban is tükröződött. A középkori magyar táncoktól, Mátyás király reneszánsz udvarától indult a program, aztán Susato flamand táncai sorjáztak, majd egy angol népdal és variációi, Gervaise francia táncai, versailles-i sanzonok, Domokos Pál Péter 450 darabos barokk táncgyűjteményéből néhány, hajdú táncok, majd ráadásként a lőcsei gyűjtemény darabjai. Csupa fergeteges talpalávaló, sok-sok ismerős, a későbbi korok klasszikus zenéjében visszakacsintó alapmotívum, tüzes népi gyökerek, régi korok felidézői. Az előadásmód hasonlóan játékos volt, mint a program és a konferálás. Eötvös bohóc régi mondása, a ?van máááásik? itt is igaz volt, az egy Jakobi Lászlón kívül, aki rendületlenül csellózott, mindnyájan sorban húztak elő mindenféle hangszereket: Márta István a csembaló mellett dobolt, csörgődobolt, harangocskát kongatott, Mandel Róbert a tekerőlantot néha csörgődobra, sőt dorombra cserélte, Kállay Gábor a blockflöték egész során brillírozott a hatalmastól a picurkáig, egy csöpp kis lanton is játszott, és pazarul énekelte a versailles-i sanzonokat. Felszabadultság, báj, kedvesség, temperamentum, derű - mindez határozottan szembenállt a komolykodó fekete talárral, amiben hagyományosan játszottak. Frappáns humor pattogott a hangszereken, sodró lendület, virtuóz iram - vétek volt ülve maradni, táncolni kellett volna, ha már falatozni nem volt mód. Pompás este volt, víg emlékezés. Jóleső folytonosság múlt és jövő közt - ezt képviseli a mai fiatal-ősz Mandel Quartet.