Az Amerikai függetlenek blokk egyik különleges darabja az idei Sundance-en debütált Jobb angyalok (The Better Angels). A költői szépségű fekete-fehér film Abraham Lincoln gyerekkorának három évét és családi viszonyait mutatja be a vad Indianában: a nehézségeket, amelyek megedzették, a tragédiát, amely meghatározta egész életét, és a két nőt, akik megmutatták az utat a halhatatlansághoz. Az A. J. Edwards által írt és rendezett elsőfilmes mű a vizuális és narratív költészet eszközeivel mutatja be Lincoln világát, és elegánsan tálalja a korszakban uralkodó vezérelvet, a mértékletességet, illetve azokat a hatásokat, melyek a történelem egyik legkiemelkedőbb vezetőjének személyiségét formálták. Edwards egyébként állandó munkatársa Terrence Malicknek (Az élet fája, Az őrület határán), aki a film producere volt.
A sokoldalú David Gordon Green által rendezett Joe egyik érdekessége Nicholas Cage visszatérése a mélyebb karakterábrázoláshoz. A tavalyi Velencei Filmfesztiválon bemutatkozott és Arany Oroszlánra jelölt alkotás az Egyesült Államok déli részének kemény világában játszódó megváltástörténet. Joe a börtönt is megjárt favágóként próbál boldogulni, amikor találkozik Gary-vel, az alkoholista szülőktől és apja veréseitől szenvedő tinédzserrel. A fiú munkára jelentkezik nála, és ez a találkozás mindkettejük életét megváltoztatja. Gary szerepében Tye Sheridan-t (Az élet fája, Mud) láthatjuk, aki méltó párja Cage-nek, alakításáért meg is kapta Velencében a legjobb fiatal színésznek járó Marcello Mastroianni-díjat.
Igazi csemegének ígérkezik a tavaly készült ? és Peace After Marriage címen is futó ? Csakis New Yorkban (Only in New York) a jordániai származású, de Brooklynban nevelkedett Albuliwi testvérek rendezésében. A romantikus vígjátékban egy magányos palesztin fiú, Arafat számára a pornófilmek jelentik az egyetlen társaságot. Hogy szabaduljon pornófüggőségétől, a Névtelen Szexfüggők gyűléseire jár, és zöldkártya-házasságot köt egy izraeli lánnyal. Arafat szülei azonban hithű muszlimok, a lány családja pedig ragaszkodik a zsidó valláshoz, így kénytelenek átgondolni a tradíciók fontosságát. A film a Tribeca Filmfesztivál Kreatív Ígéret-díját nyerte el.
Megrázó valós eseményt dolgoz fel Ryan Coogler dokumentarista stílusú Fruitvale Station című elsőfilmje. A 22 éves afro-amerikai Oscar Grant III. (Michael B. Jordan) frissen szabadult a börtönből. Változtatni akar az életén: vissza akarja kapni barátnőjét, kislányát és régi munkáját, csakhogy soha többé nem megy haza. Szilveszter éjszakáján egy metróállomáson igazoltatás közben lelövi egy rendőr. A mobiltelefonokkal felvett túlkapás hatalmas vihart kavart 2009-ben. Coogler filmje a tavalyi Sundance-en elnyerte a zsűri nagydíját és az amerikai dráma kategória közönségdíját, de nagy sikert aratott Cannes-ban is.
Az elsőfilmes író-rendező Lance Edmands magával ragadó drámájában, a Kékmadárban (Bluebird) az iskolabusz-sofőr Lesley a műszak végén nekilát a szokásos ellenőrzésnek, de figyelmét eltereli a fagyos januári estében szokatlan esemény, egy felröppenő kékmadár, és elfelejti megnézni a busz hátsó traktusát. Ugyanekkor fejezi be a napi munkát Maria is, aki egyenesen a kocsmába tart, hogy megszabaduljon a rá nehezedő terhektől. Reggel mindkét nő ráébred, hogy figyelmetlenségük tragikus következménnyel járt. Az eset megtöri a fakitermelésből élő városka fagyott csendjét és felrázza a közösséget: családokat szakít szét és sorsokat köt össze. Az alkotást tavaly Karlovy Vary-ban Kristály Glóbuszra jelölték, amit aztán Szász János hozott el Edmands orra elől, de az ökumenikus zsűri díját megkapta a film, női szereplői pedig a legjobb színésznőnek járó trófeát nyerték.