Amiért nyúl a nyúl - THEALTER, SZEGED 3.

Egyéb


thealter09_pt3_ache-dramagepezetimitacioja_1.jpg
A dráma-gépezet imitációja
 
Pavel Szemcsenko, a szentpétervári Ache tagja A dráma-gépezet imitációja című előadásában a szabadságra játszik, mint ahogy az a drámában lenni szokott. Ő egy szép, tiszta formát választott ehhez: a saját testét. Nem mozgásszínház ez, hanem létszínház. A valóság hű leképezése, az élet utánzása ? a drámája abból a fajta humorból fakad, amelyik a halálhoz viszonyít mindent. A kedvvel játszó, gondolkodó, tevékenykedő, (önmagát is) figyelő ember óhatatlanul maga is olyanná alakul, amilyen az élete. Talán így lesznek emberek, akik kijönnek a színpad elejére, fölemelnek egy fekete és egy fehér nejlonzacskót, és az már színház, de olyan, hogyha felgyulladna a szék a néző alatt, se lenne hajlandó kimenni. Pavel Szemcsenko ilyen, színész: nem csinált semmi trouvaille-t azért, hogy felkeltse a nézőtér figyelmét.
 
A keze ügyébe akadó legegyszerűbb tárgyakkal vacakolt: voltak ott üvegek, botok, szélgépről bejövő szemét, csöpögő víz, mikrofon, zene, csak úgy ? anélkül, hogy bármi értelme lett volna (ám egyáltalán nem volt értelmetlen, amit csinált), és éteri harmóniát teremtett. Amikor egy összegubancolódott kötelet hosszasan bogozott, minden racionalitást fölülíró módon érdekes maradt: nem vártam, hogy na, mi lesz már, mikor sikerül kicsomóznia, mert érezhető volt, a nézőtéren is: a jelenben vagyunk, végre. Nincs rohanó világ, nincs teljesítménykényszer, most pont ráérünk ücsörögni, mert szabad.
 
Máshogy tanít élni Ágens a maga keresetlen őszinteségével, azt a fajta illúziószínházat képviselve, mint amit Ivo Dimcsev is művel, aki durva drámaisággal és humorral tépi ki magából az előadása pillanatait. A bolgár fenegyerek megmutatta, hogyan lehet előadást csinálni arról, hogy nem csinál előadást. S ahogy most ontotta a vérét, az már csak a második hamleti kérdésre volt igen, dermesztő és elkeserítő ezt látni egy ember önszínházában. Dimcsev tisztában van azzal, hogy az élet nem normális.

thealter09_pt3_ivo-dimcsev_nehanykedvenc_1.jpg
Ivo Dimcsev
 
Frenák Pál munkái pedig, amelyeket Várnagy Kristóf adott elő, az illúzió csúcsai voltak, a Mennono a bármifajta tér-építészet, a test-biotech csodájára jár táncot, az örökkévalósághoz viszonyítva az embert.

thealter09_pt3_frenaktarsulat_trace_3.jpg
Trace

A Trace című produkcióban pedig az emberéleten belül is jelenlevő törzsfejlődést mutatja meg sokszínűen és elbűvölő humorral, a vágyott madárlétet, a vízben való otthonosságot, olyan hívogató melegséggel, hogy mennénk is bele ebbe a lüktető szívzenébe, ebbe az életbe, ebbe a halálba. De még nem most ? kicsit még gyűjtenénk az élményanyagot, mint ahogy a héten gondosan.