A svájci Bernina Express
Csodálatos vasútvonal a svájci Alpokban, amelyet gyakran a vörös vonat néven emlegetnek a karakteres piros színű kocsik miatt. A svájci Churból induló, mindösszesen 122 kilométeres utat a vonat négy óra alatt teszi meg, közben 196 hídon és 55 alagúton zakatol át, mire az olaszországi Tirano városában köt ki. Érinti a Domleschg-völgyet, áthalad a lélegzetelállító Landwasser-viadukton, az Albula-alagúton, a Poschiavo-tó mentén és az egészen elképesztő Brusiói spirálviadukton is. A Bernina Express 2008 óta az UNESCO Világörökség részét képezi, útvonala az évszakok változásával minden időszakban különleges látványt nyújt.
A svájci Glacier Express
Svájc azért bakancslistás hely a vonatmániások körében, mert a járatok mindig pontosak, tiszták és gyorsak. A Glacier Express viszont éppen arról híres, hogy a világ leglassabb „gyorsvonata”, bár a közel nyolcórás menetidőre itt még soha nem érkezett panasz. A St. Moritz és Zermatt között, a svájci Alpokban kanyargó, üvegtetejű vonat 291 hídon és 91 alagúton, lélegzetelállító szurdokokon és kristálytiszta folyókon halad át, miközben kétezer méter fölé is felmászik.
Az oroszországi Transzszibériai Express
Ez az útvonal minden vasútrajongó álma, és nem véletlenül, hiszen valóban a legek legje. A világ leghosszabb és legikonikusabb vasútvonala Moszkvától Vlagyivosztokig 9300 kilométer hosszan húzódik, összekötve Európát és Ázsiát. A közel hétnapos utazás során 120 megállóban áll meg a vonat – többek között érinti a Bajkál-tavat és az Urál hegységet, valamint Jekatyerinburg, Omszk és Novoszibirszk városokat –, így nemcsak természeti szépségekben, de kulturális és történelmi élményekben is része lehet annak, aki bevállalja a nyolc időzónán áthaladó, de valójában örök életre szóló utazást. Akinek mindez kevés lenne, elnézhet Pekingbe is, ugyanis a Transzszibériai vasút másik két útvonalán Mongólián vagy Mandzsúrián keresztül is elérhető a kínai főváros.
A kanadai Rocky Mountaineer
A Rocky Mountaineer járata a kanadai Sziklás-hegység lenyűgöző hegyláncai között, hágókon és hatalmas kanyonokon át kanyarog, amely során gleccserekben, kristálytiszta tavakban, égig érő hegycsúcsokban gyönyörködhetnek az utazók, a vonatok üvegtetőjének köszönhetően szinte 360 fokos kilátásban. A Vancouverből induló két, de akár ötnapos vonatutak érintik Banff, Lake Louise, Jasper és Calgary városokat is, miközben Brit Kolumbia vadonjain zakatolnak keresztül.
A Sri Lanka-i Blue Train
Az egyik leginstakompatibilisebb vonatút, amely bájos hegyi falvak, vízesések, teatermő vidékek, vadzöld dombok között halad. A vasútvonal eredetileg a brit uralom idején épült, hogy teát és kávét szállítson exportra, ma már leginkább az ingázó munkások és a turisták használják, akik így közelről figyelhetik meg a helyiek életét a vonaton belül és kívül is. A hat-hét órás út a buddhizmus egyik szent városát, Kandit köti össze Ella hegyi faluval.
Az ausztráliai Ghan
A Ghan Ausztrália egyik ikonikus vasútútvonala, amely a hatalmas országot gyakorlatilag kettészeli, miközben az északon fekvő Darwintól a déli Adelaide-be tart, közel 3000 kilométeren és négy napon át. Háttérként a vad Outback, a vörös homokköves táj, az ősi sziklaképződmények szolgálnak. A vonat érinti a sivatagi „fővárost”, Alice Springst és az egészen különleges, a Csillagok háborújának Tatuin bolygójára hasonlító Coober Pedyt, ahol a város népességének fele föld alatt kialakított lakásokban él.
A norvégiai Flam vasútvonal
Jóval rövidebb, de annál meredekebb Norvégia egyik leghíresebb vasútvonala, a Flam, amely mindössze 20 kilométer alatt mászik fel tengerszintről 867 méterre. A hagyományos nyomtávon így két mozdony, egy elöl és egy hátul dolgozik azon, hogy a szerelvény biztonságosan elérje Myrdal állomást. A mindösszesen egyórás út során húsz alagúton kanyarog át a vonat, miközben számtalan szakadék, fjord és vízesés mentén – köztük a Kjosfossennél is, ahol a vonat meg is áll, hogy az utasok fényképeket készíthessenek – halad el.
A perui Cuscótól a Maccu Picchuig
A cuscói állomásról induló vonatok szűk szurdokon keresztül haladnak át, mielőtt leereszkednek a Szent Völgybe, majd az Urubamba folyó mellett egészen az Aguas Calientesben található Machu Picchu állomásra érkeznek, ahonnan buszra szállva vagy gyalogosan érhető el az inkák ősi városa. Az utazás során a táj többször is drámaian megváltozik, ahogy az Andok lábainál elterülő szelíd vidékek buja „felhőerdőkké” válnak.
A skót Jacobite Steam Train
A Jacobite az egyik leghíres gőzmozdonyos vasút, köszönhetően a Harry Potter-filmeknek, amelyekben Hogwarts Expressként szolgált. A 135 kilométeres útvonal az Egyesült Királyság legmagasabb hegye, a Ben Nevis közelében kezdődik, majd eléri az Egyesült Királyság legnyugatibb szárazföldi vasútállomását, Arisaiget. Az út során elhalad a legmélyebb brit édesvízi tó, a Loch Morar és a legrövidebb brit folyó, a River Morar mellett, végül pedig megérkezik Európa legmélyebb tengervíz-tavához, a Loch Nevishez. A vonatút leglátványosabb része a Glenfinnan viadukt, amelyről gyönyörű kilátás nyílik a Loch Shiel tavára és a Jacobite emlékműre.
Cuha-völgyi vasút
A Bakony és egyben Magyarország legszebb völgye a Cuha-patak szurdoka, valamint az azzal párhuzamosan futó, műemléki védettséget élvező vasútvonal, amely két viadukton és három alagúton is áthalad. A vasútvonalat 1895-ben kezdték el építeni – azóta sikeresen átélt világháborúkat, államosítást, bányagazdálkodási okok miatti átszervezéseket és a végleges bezárást is. Ma a turisták között az egyik legnépszerűbb hazai vasútvonal, amely Győrt és Veszprémet köti össze, miközben a bakonyi kis településeket is elérhetővé teszi.
Nyitóképen a Bernina Express a svájci Bernina-hágóban. Fotó: Robert Harding via AFP / Francesco Bergamaschi