A Szabadságkórust december 4-én mutatják be Kecskeméten. |
A ciszterci rend egykori apátnője bocsátotta rendelkezésére a memoárját, az ő életéről szóló színdarabja, a Hangyabolydulás, harmadik helyezést ért el a szombathelyi Weöres Sándor Színház drámapályázatán. Ez indította el egy újabb mű megírására, amely szintén erre a valós dokumentumra épül ? idézte fel Réczei Tamás a mű születésének körülményeit.
Míg az első darab visszaemlékezés, az újabb mű lineárisan meséli el az apácák és szerzetesek történetét, amely az említett dokumentumok mellett a Börtönkereszt, illetve a Törésvonalak című köteteket is felhasználta forrásként.
?Nagyon szép történetek. Például, amikor az elítélt papok a zuhany alatt gyóntattak, hogy az őrök ne hallhassák, ne láthassák, mit csinálnak. Aztán az egymásnak küldött keksz, amit ostyaként fogadtak el, a wc pereme alatt zacskóban összegyűjtött mazsola, amit megerjesztettek, hogy néhány csepp miseborhoz juthassanak? ? mesélt a kutatás közben olvasott megható esetekről az író, aki bevallása szerint nem az érzelmességre törekedett a színpadi ábrázolásban.
?Groteszk, fanyar, talán kicsit parodisztikus. Alkotóként nem vagyok érzelmes, akkor sem, ha a téma felkínálja. Ebben az esetben pedig nagyon érdekelt a másik oldal, az elnyomók szemszöge, ami inkább a parodisztikus hangvétel felé vitt el? ? jellemezte a Szabadságkórust Réczei Tamás.
A művész nem először állítja színpadra saját művét: korábban a Magyar Színházban Kosztolányi regénye nyomán írt drámát Néró, a véres költő történetéből, ősszel pedig Déry Tibor életét dolgozta fel Szerelem című színpadi játékában, amely nyolcvan százalékban eredeti dokumentumokra épült.
A rendező bevallása szerint az írás után a színpadi megjelenítés nagyobb kötöttséget jelent: ?Fantáziában az ember továbbléphet az íróasztalnál, mint a próbateremben, hiszen utóbbi esetében számos tényező megköti a kezét. Talán éppen ezért lenne érdekes számomra, ha más rendezésben látnék egy általam írt darabot? ? fejtette ki korábban a Kultúra.hu-nak.