A színpadot a háttérben hatalmas malomkerék uralja; a múlt század fordulójára visz Janacek népszerű operája, a Jenufa. A Nyári Színház üres játékterén mindössze néhány, váltakozó tárgy, bútordarab teszi életszerűvé a jeleneteket (Alekszandr Belozub színpadképe). A folklór ihletésű, kavargóan drámai zene, az énekszólamok lélektani töltete vezette a rendező Vidnyánszky Attilát a megindítóan szép előadás színrevitelekor. A Magyar Állami Operaház első ízben vendégszerepel saját produkciójával a miskolci fesztiválon. Kovács János karmesteri pálcája alatt a maga színgazdagságában elevenedik meg a janaceki zenedráma. Az Ybl-palota tágasabb színpadára tervezett előadást most kisebb térre tömörítette a rendező, de így is festői kavalkádban kel életre a besorozottak duhajkodása s a falusi lakodalom forgataga. A plasztikus kórusmozgatás mindig is nagy erénye volt Vidnyánszky Attilának.
Minden ízében korhely, remek Stevát alakít-énekel Kiss B. Atilla, akinek pályáján szokatlan szín ez a szerep; a szeretet, a féltés sugárzik Takács Tamara Öreg Buryjánéjából; Wendler Attila Lacája a sértett-féltékeny férfi bosszúját, a fájdalmán felül kerekedő szerelmest ragadja meg, ám alkatilag nem eléggé illúziókeltő; kis szerepében is karakteres hangot üt meg Sárkány Kázmér (Öreg molnárlegény).
A széles pamlag a párkapcsolat intimebb, természetesebb láttatására is alkalmat ad. Nem találtam viszont következetességet Dirk Becker színpadképének jelrendszerében, az ajtók nyitásában. A farmernadrágos Judit és a lezser fekete inges-nadrágos Kékszakállú természetességéhez képest hol túl elvont, hol didaktikus az ajtók mögötti világ. Míg az egyik "ajtót" egy kopott bőrönd fölnyitása jelképezi, a továbbiakban hol "rendes" kapuk, hol egy hátsó, nyitott helyiség tárul föl, majd egy háttérbe mélyesztett, üvegablak mögötti szoba világosodik meg. A hét ajtó kinyitása sosem hat a meglepetés erejével, holott a zene nagyon is ezt sugallja. A döbbenetet pusztán az énekesek reagálásában érezni, de a nézőt a látvány hidegen hagyja. Didaktikusnak tetszik a férfi fejére helyezett ezüstpapír-korona használata is, amiként a nem létező kincsestárból valódi gyöngyöt emel ki és akaszt a saját és a Kékszakállú nyakába az asszony, aki elsőre még csak nem is borzong a véres ékszertől. A rendezői logikátlanságokat viszont ellensúlyozza Meláth Andrea vérbeli Judit-alakítása és Palerdi András markáns Kékszakállúja.
Többedszer láttam viszont Harangozó Gyula hajdani, emblematikus Mandarin-koreográfiáját, melyet most fia rekonstruált. Az itteni Nemzeti Színház nagyszínpadán Fülöp Zoltán kopott-szegényes csavargó-tanya díszletében, Márk Tivadar eredeti jelmezében elevenedik meg Bartók örökbecsű balettje. A markáns karaktertáncok, a Mandarin puritán, lényegretörő megjelenítése későbbi színreviteleket megszégyenítő módon őrzi legendás érvényességét. Bajári Levente szuggesztív erővel táncolja a címszerepet, a lebírhatatlan vágy, a tiszta szerelem csodáját az erőszakos halál fölött; elhisszük neki az újraéledés csodáját. Juratsek Júlia a maga törékenységében expresszív erővel győzi a Lány merész koreográfiában fogant, gyönyörű csáb-táncát, a balettirodalom lányszerepeinek egyik legnagyobb kihívását. A Csavargók (Komarov Alekszandr, Nagyszentpéteri Miklós, Hommer Csaba) szellemes kifejező eszközökkel, a tánc áttételes nyelvén jelenítik meg a történet agresszív vonulatát, a lelketlen suhancokat, a romlott világ elrettentő voltát. Oberfrank Péter vezénylete alatt hol a szerelem bensőséges líráját sugallja, hol drámaian tombol a Miskolci Szimfonikus Zenekar.