Ez a repülőgép lehet a Concorde utódja

Tudomány

Első ízben lépte át a hanghatárt egy amerikai fejlesztésű utasszállító prototípusa az egyesült államokbeli Mojave-sivatagban végrehajtott kísérleti repülés során – közölte a Boom Supersonic, amely a Concorde első utódjának a gyártására készül.

This handout photo provided by Boom Supersonic shows the XB-1 demonstrator aircraft during a supersonic flight between Mojave, California and Denver, Colorado, on January 28, 2025. An American civil aircraft broke the sound barrier for the first time in California's Mojave Desert, a US aviation company announced on January 29, 2025. The XB-1, a demonstrator jet that resembles a military plane, successfully achieved the benchmark during a flight on January 28, according to Boom Supersonic, which aims to bring back a type of high-speed travel that went away after the Concorde was wound down in 2003.

HANDOUT / Boom Supersonic / AFP
A Boom Supersonic XB-1 próbarepülés közben 2025. január 28-án. Forrás: Boom Supersonic / AFP

A Concorde szuperszonikus utasszállítót húsz éven át üzemeltette az Air France és a British Airways. A Concorde leállása óta egyetlen polgári repülőgép sem lépte át a hangsebességet.

A katonai vadászgépre emlékeztető XB-1-t úgy mutatták be mint a Concorde 2003-as leállítása óta az Egyesült Államokban gyártott első szuperszonikus polgári repülőgépet és az első olyan repülőt, amely áttörte a hanghatárt.

A próbarepülést ugyanazon a helyszínen tartották, mint Chuck Yeager legelső szuperszonikus repülését 1947-ben. Blake Scholl, a Boom Supersonic alapító tulajdonosa szerint az XB-1 repülése bebizonyította, hogy megszületett az utasok szuperszonikus utaztatásának új technológiája.

Az új gép a tervek szerint 64-80 utast lesz képes szállítani a hangsebesség 1,7-szeresével, azaz az utasszállítók jelenlegi sebességének mintegy kétszeresével, világszerte több mint 600 járaton. A legnagyobb hatótávolsága a tervek szerint 7867 kilométer lesz, és várhatóan nem egészen öt óra alatt teszi meg a Miami–London távolságot a jelenlegi 8 óra 30 perc helyett. A cég állítása szerint már 130 előrendelést kapott légitársaságoktól. A legfrissebb előrejelzés szerint 2029-re tervezik az új utasszállító forgalomba állítását.