Átmenet és átmenet

Egyéb

Josip Vaništa a horvát neoavantgarde művészet doyenje, a híres Gorgona művészcsoport alapítója. Itt bemutatott kollázsaiban a horvát társadalom változásait követi naplószerűen a jugoszláv háborúk kezdetétől a harmadik évezred elejéig. ?Josip Vanista egészen messze megy, holott nem csinál semmi mást, mint a délszláv háború sajtómegjelenéséből készít kollázst. Ez nem hatszáz évvel vagy száz évvel ezelőtt volt, hanem hat vagy nyolc évvel ezelőtt ? és mi a szomszédos országban ültünk, amikor ketrecben szállították el a vallásilag nem odatartozó személyeket. Ez azért is merész próbálkozás, mert ezek a kollázsok az országa sajtója ellen irányuló gesztusként is értelmezhető? ? mondta el Fabényi Júlia.


atmenet_450x330.png
Fotó: www.facebook.com/ludwigmuseum

Oleg Kulik az 1990-es években lett világszerte ismert. Radikális akciói ? amelyekben a művész mint kutya jelent meg ? hatalmas érdeklődést keltettek Nyugaton; akcióit és performanszait erőteljes, az orosz társadalomra és kortárs művészet intézményrendszerére irányuló kritikaként értékelték. ?Kulik munkásságának fontos részét képezi az animális ciklusa, azaz zoofrenikus programja, amelyek közül is a Mérges kutya vált ?90-es évekbeli művészetének emblémájává. Bár az áttetszőség ideája időnként a kilencvenes években is foglalkoztatja, a XX. század orosz szocio-kulturális valóságában bekövetkezett mindenféle ? meglehetősen brutális ? változások Kulik figyelmét az érzéki médiapercepció elemzésére alapozódó elvontabb intellektuális reflexiókról átterelik a kézzelfoghatóbb szocio-kulturális valóság irányába? ? mondta el Petar Ćuković, a kiállítás kurátora.


atmenet1_450x330.png
Forrás: www.facebook.com/ludwigmuseum

A Blue Noses csoport művei az orosz abszurd hagyományába illeszkednek. Műveik viccek, vázlatok, rögtönzések, melyet videóra rögzítenek, és amelyekben a mindenkori esendő "kisember" jelenik meg. Ennek a művészcsoportnak a színre lépése, amelynek tagjai Alekszander Saburov és Vjacseszlav Mizin, egyfajta generációs váltást jelzett a modern orosz művészetben. A csoport egészen az önirónia szintjéig elvitt banális klisékkel dolgozik. Fotókat, videofelvételeket használnak munkájuk során, amelyek egyszerű adathordozókon tárolhatók. A Blue Noses az úgynevezett ?populista?, ?kis?, ?igénytelen?, könnyen érthető művészeti formákat eszményíti, egyik jellemző munkamódszere, hogy a média által tálalt információkban élethez közeli tartalmakat keres. A Blue Noses csoport művészete ?népinek? mondható, hiszen formailag és tartalmilag is mindenki számára érthető. A mostani évszázad arculata ? tudják ezt jól a Blue Noses művészei is ? új képzeleti és képi minőségeket igényel.

A kiállítás a Ludwig Múzeum és az Avantgárd Művészeti Kutatóintézet együttműködésében valósul meg, Petar Ćuković montenegrói művészeti kritikus kurátorsága alatt.