A kortárs előadóművészet egyik kiemelkedő európai játszóhelye, az osztrák Festspielhaus St. Pölten március 26-tól online műsorára tűzi a Recirquel Non Solus című produkcióját.

Az 1997-ben alakult Festspielhaus St.Pölten mára a kontinens egyik legjelentősebb előadóművészeti helyszínévé vált, amely fontos szerepet játszik a tradicionális és a kortárs műfajok közötti párbeszéd megteremtésében. Az évi 70 ezer nézőt vendégül látó színházban sokféle műfaj széles repertoárja kap helyet. Elsősorban az itt színpadra állított, kimagasló színvonalú táncművészeti produkciók vonzzák a közönséget Európa és a világ minden tájáról – ebbe a sorba illik a Vági Bence művészeti vezető és a Recirquel által megteremtett új előadóművészeti műfaj, a cirkuszművészetet a tánccal ötvöző cirque danse is.

Az eredeti tervek szerint tavaly decemberben a Festspielhaus St.Pöltenben debütált volna a nemzetközi közönség előtt aRecirquel legújabb, Solus Amor című produkciója, de a már kitűzött premier a koronavírus-járvány miatt elmaradt. Most a színház a társulat első cirque danse alkotását, a Non Solust mutatja be a márciusban elindított online programsorozatában. A Müpa stúdiója által készített felvétel március 26-án, pénteken 8 órától április 2-án 8 óráig ingyenesen megtekinthető a színház weboldalán.  

https://www.youtube.com/watch?v=Z1rSA45DjzU

A Magyarországon 2015-ben debütált  Non Solus  két ember egymásra találásának története, akik útjukon az emberi létezés alapvető mérföldkövei, a születés és az elmúlás között bejárják a képzelet világainak legbelső mélységeit. A Vági Bence művészeti vezető által rendezett produkció szavak nélkül, a testek kifejező erejét mesterfokon használva arra keresi a választ,

milyen pozíciót foglal el test és lélek, hogy keletkezett az élet és egyáltalán hogyan élhető?

Illés Renátó artista és Zsíros Gábor táncművész kétszemélyes előadása műfaji határokon átívelő produkció, tánc és cirkusz különleges találkozása. A dramaturgia, a látvány és a zene által sugallt szakralitás végigkíséri a darabot. A látvány Iványi Árpád díszletének köszönhetően egyszerre sokatmondó és szerény, amely olykor maga kommunikál a nézővel. A darab hangzásvilága Bach műremekeit elektronikus zenével összekomponálva, Fassang László kortárs orgonáján lejátszott futamokkal kísérve válik igazán misztikussá.

A produkció már eddig is komoly nemzetközi karriert futott be: 2019-ben bemutatták a kortárs alkotások fellegvárának tekintett New York-i Brooklyn Academy of Music (BAM) kulturális összművészeti központban is, melynek producere szerint a nézőket elvarázsolta az előadás elbűvölő szépsége és kivételes minősége. A The New York Times pár napon belül kétszer is cikkezett a Non Solusról, kritikájukban romantikus illúzióként jellemezték az egész estés, meditatív produkciót, amely szerintük „nem cirkuszművészet, hanem sokkal inkább balett a levegőben.”

Fotó: Pozsonyi Roland