A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) 2020-ban a tervezett programjai mellett olyan kezdeményezéseket indított el, amelyek az iparági szereplők visszajelzéseire építve nemcsak a vírushelyzet kihívásaira reagáltak, hanem a vállalkozások versenyképességét növelő céllal valósultak meg.

A pandémia szektorra gyakorolt hatásait kérdőívben mérte fel az ügynökség, amely alapján évtizedek óta egyedülálló, 15 milliárd forint keretösszegű pályázati forrás nyílt a divat- és designipari vállalkozások számára. A 2021-es évben az MDDÜ célja továbbra is az, hogy az iparág fejlesztését célzó stratégiai pillérek mentén a kihívásokra rugalmasan reagáló, valós, releváns szakmai támogatást nyújtson az iparági szereplőknek.

2020 tavaszán a hazánkba berobbant koronavírus-járvány okozta helyzet feltérképezése érdekében az MDDÜ kérdőívvel mérte fel a világjárvány divat- és designiparra gyakorolt hatásait, valamint a látható következményeket, melyre közel 400 vállalkozás küldte el válaszát. A kitöltők többsége az anyagi támogatás és a szakmai tanácsadás igényét jelölte meg a segítségnyújtás legfontosabb formáira. A visszajelzéseket az ügynökség programjainak újratervezésekor kiemelt figyelemben részesítette.

A visszajelzések, illetve szakmai egyeztetések alapján összeállított javaslatcsomagot az MDDÜ továbbította a gazdaság újraindításáért felelős akciócsoport számára, amelynek köszönhetően

kiemelt ágazattá nyilvánították a kreatívipart.

Ennek alapján indította el az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a divat- és designipari KKV-k támogatására kiírt 10 milliárd forint keretösszegű pályázatát, melyet a január 15-i bejelentést követően 15 milliárd forintra emelt. Ennek keretében összesen 12 milliárd forint támogatásra jelentkezhetnek a konvergenciarégiók vállalkozásai és 3 milliárd forintos keretre nyújthatják be pályázataikat a közép-magyarországi régióban működő iparági szereplők.

A kreatívipar ilyen mértékű, célzott támogatására évtizedek óta nem volt példa.

Az ügynökség 2020-ban összesen 20 projektet szervezett, amelyen közel 100 tervező vett részt.

Az év elején 11 magyar designmárka mutatkozhatott be a párizsi Maison & Objet nemzetközi szakvásáron. A Camera Nazionale della Moda Italianaval kötött stratégiai megállapodásnak köszönhetően pedig 8 divatmárka kapott lehetőséget arra, hogy két alkalommal is bemutathassa legújabb kollekcióját a Milano Fashion Weeken. Továbbá a HFDA Academy Fashion Flash és design DIALOG keretében online kerekasztal-beszélgetéseket szervezett, New View címmel pedig videó és podcastsorozatot valósított meg a vállalkozások szakmai támogatásáért.

Az oktatásfejlesztési pillér alatt elindult a Szakképzésfejlesztést támogató program, amely a kreatívipari hiányszakmák presztízsét igyekszik visszaállítani, valamint a V4-es országok bevonásával lezajlott az első digitális Budapest Fashion & Tech Summit konferencia is. A gyártásfejlesztési stratégiai pillér részét képezte a gyártók fejlesztését szolgáló Gyártó mentorprogram, de a design LAB inkubációs program keretében is létrejött 7 sikeres gyártó-tervező kollaboráció.

Hatalmas sikert arattak a Budapest Central European Fashion Week rendezvényei és Budapest Design Week keretében megrendezett 360 Design Budapest kiállítás. Ezentúl közel 170 regisztrálónál tart a 2020-ban indult HFDA Spot, amelynek célja, hogy elősegítse a kreatív ágazaton belüli szakmai kapcsolatépítést a gyártók és a tervezők között.

A szektorra jellemző forráshiány kezeléséhez segítséget nyújtott az MDDÜ-nek az MFB csoporthoz tartozó Hiventures Kockázati Tőkealapkezelővel 2019-ben kötött stratégiai megállapodása. 2020-ban megkezdődött a technológiai újításokat is tartalmazó iparági startupok forráshoz jutását célzó Divat & Design Tőkealap portfóliójának kiépítése, mely révén több jelentkezés is sikeres befektetéssel zárult. A Hiventures és a Startup Campus tavaly ismét partnere volt az MDDÜ-nek a HFDA Startup Program megvalósításában: 61 jelentkezőből

3 divat- és designipari innováció és fejlesztési ötlet is elnyerte a Hiventures 15 millió forintos befektetési ajánlatát.

December elején elindult a kizárólag magyar divat- és designmárkákat felvonultató Budapest Select Concept Store webshop. Ez hazai és nemzetközi szinten megjelenési, valamint értékesítési lehetőséget biztosít Magyarország tehetséges tervezőinek.

Az online üzlet megvalósításával az MDDÜ átvállalta a márkák digitális fejlesztési terheit, ezzel is támogatva őket a vírushelyzet okozta bevételkiesések enyhítésében.

„A Magyar Divat & Design Ügynökség a kreatívipar integratív koordinációs szervezeteként 2020-ban is kiemelt küldetésének tekintette az iparági szereplők támogatását – erre pedig a járványhelyzet miatt tavaly különösen nagy szükség volt. Programjaink során közel 200 iparági szereplővel működtünk együtt, a javaslataink alapján pedig egy

15 milliárd forintos pályázati forrás nyílt a divat- és designipari vállalkozások számára, amely évtizedek óta egyedülálló.

A 2020-as év tapasztalatai alátámasztják, hogy miért hasznos egy szektornak, ha dedikált állami koordinációs szervezet képviseli az érdekeit. A 2021-es évben folytatjuk a már megkezdett stratégiai építkezést, fő fókuszként pedig a hiányszakmák presztízsének visszaállításán fogunk dolgozni, amellyel tovább erősödhet az iparág” – mondta Bata-Jakab Zsófia, az MDDÜ vezetője.

Az iparág legfontosabb feladata 2021-ben továbbra is az alkalmazkodás és az új lehetőségek kiaknázása lesz. A digitális vásárlás várhatóan idén is növekedni fog, ezért az iparági szereplőknek az értékesítésösztönzés céljából vonzóbbá és emberközpontúbbá kell alakítaniuk online felületeiket.

Forrás és fotók: MDDÜ