Chagall múzeuma volt az első, amelyet élő művésznek szenteltek

Képző

Benne Marc Chagall Bibliai üzenete, az Énekek éneke és még egy auditórium is, amelynek ólomüveg ablakait is a francia mester tervezte.

Russian-French artist Marc Chagall is pictured on July 24, 1976, in front of one of his works of art.
Raph GATTI / AFP
Marc Chagall. Fotó: Raph Gatti / AFP

A múzeum története

1969-ben André Malraux francia kulturális miniszter úgy döntött, múzeumot építtet Chagall Bibliai üzenet című sorozatának, hogy megőrizze és egyben tartsa, miután az alkotó az államnak adományozta ezeket a festményeket. Az építkezés 1970-ben kezdődött el egy nagy nizzai telken, amelyet a város adományozott e célra. Eredetileg a 20. század elején épült romos villa állt itt. Chagall maga is érdeklődéssel követte a projektet: például szerette volna, ha az épületben a termek mellett egy auditórium is helyet kap, amelyhez ólomüveg ablakokat és mozaikberakásokat is tervezett, s amely így olyan érzetet kelt, mintha szent térben vagy templomban járnánk. 

A múzeumot 1973-ban adták át, a ceremónián a festő is jelen volt André Malraux és az akkori kulturális miniszter, Maurice Druon mellett. Sőt, Chagall 1985-ben bekövetkezett haláláig aktívan részt vett a múzeum életében: jelen volt a kiállításmegnyitókon, fogadásokon, formális eseményeken, és koncertprogramokat kezdeményezett. 

Famous artist Marc Chagall (C), surrounded by French Culture Maurice Druon (L) and writer and former Culture minister André Malraux (R), poses on July 7, 1973 in front of one of his paintings during the inauguration of Marc Chagall museum in Nice, gathering many masterpieces of the painter.
AFP
Marc Chagall (k), Maurice Druon francia kulturális miniszter (b) és André Malraux író, volt kulturális miniszter (j) társaságában pózol egyik festménye előtt 1973. július 7-én, a festő számos remekművét összegyűjtő Marc Chagall Múzeum megnyitóján Nizzában

Miután elhunyt, letétként került a múzeumba hagyatékának jelentős része: a gyűjtemény akkor több mint háromszáz alkotást tartalmazott, de azóta új szerzeményekkel bővült. A művész örököseinek támogatásával a múzeum teljes értékű monográfiai intézménnyé vált, amely Chagall munkásságának szellemiségéről és a 20. századi művészeti mozgalmakban elfoglalt helyéről egyaránt tanúskodik. 2000-ben az intézmény elnyerte a Heritage of the 20th Century címet. 2006–2007-ben jelentős felújítást végeztek rajta, a kertben pedig rotundát alakítottak ki a látogatók fogadására. 2008-tól Marc Chagall Nemzeti Múzeum néven működik.

Az épület

A múzeum megtervezésére André Hermant-t kérték fel, aki korábban Auguste Perret-vel és Le Corbusier-vel dolgozott együtt. Ő volt akkoriban az Art et Architecture en France című folyóirat igazgatója, részt vett a Palais d’Iéna felépítésében, valamint a háború után a Musée des Antiquités Nationales felújításában Saint-Germain-en-Laye-ban. Olyan tervet készített, amelyben a funkció határozza meg a formát, de a társadalmi cél is kulcsfontosságú volt számára e munkájánál.

A Chagall Múzeum Nizzában. Fotó: Shutterstock
A Chagall Múzeum Nizzában. Fotó: Shutterstock

A múzeum alapvető koncepciója illeszkedett az otthon mint spirituális lakhely szellemiségéhez. Chagall is olyan békés környezetet képzelt el, amelyben maga az épület nem dominál a jelenlétével, visszafogott falak és letisztult formák jellemzik. Az építész tökéletes választ talált a múzeumi világ egészen egyedi igényére: teremtsen megfelelő új helyszínt a már meglévő alkotások állandó kiállítására. A tizenkét képet befogadó nagyterem „három összefonódó gyémánt” elrendezésben bontakozik ki, mindegyik mű saját falat kapott, az egyik homlokzaton pedig Chagall mozaikja látható. 

Isten a teremtés napjaiban megalkotta az édenkertet… Így teljesen természetes, hogy az első, amivel a látogatók a múzeumba való belépés előtt találkoznak, maga a kert. A tipikus mediterrán növények rímelnek a chagalli életmű gazdagságára: az olajfák, ciprusok, fenyők és zöld tölgyek között hosszan el lehet időzni. A kert tervezője, Henri Fisch Chagall beleegyezésével hideg tónusokat, valamint fehér és kék virágokat választott.

Chagall egyik alkotása a múzeum kert felőli falán. Fotó: Shutterstock
Chagall egyik alkotása a múzeum kert felőli falán. Fotó: Shutterstock

A Bibliai üzenet

„Korai ifjúságom óta lenyűgözött a Biblia. Mindig is azt hittem, hogy ez minden idők legnagyobb költészeti forrása – mondta Chagall. – Kerestem a tükörképét az életben és a művészetben. A Biblia az élet, a természet visszhangja, és ez a titok, amelyet igyekeztem továbbadni.”

Az ötvenes évek elején, Franciaországba való visszatérése után kezdett dolgozni Bibliai üzenet című ciklusán. A sorozatot eredetileg a vence-i Chapelle du Calvaire-be szánta, hiszen akkor a városban élt. Matisse és Picasso nyomába kívánt lépni ezzel a ciklussal: előbbi a szintén Vence-ban lévő Chapelle du Rosaire-be készített műveket, utóbbi pedig a vallaurisi kolostorban mutatta be monumentális Háború és békéjét. Végül azonban egy komplett intézmény épült e sorozat köré, ami azért is különleges, mert ez volt az első olyan múzeum, amelyet még élő művész munkáinak szenteltek.

France, Alpes Maritimes, Nice, National Museum of Marc Chagall by architect Andre Hermant and created at the initiative of Andre Malraux, hall of the Biblical Message paintings, Jacob's Dream
MATTES René / hemis.fr / hemis.fr / Hemis via AFP
Jákob álma. Fotó: Mattes René / Hemis via AFP

Tágasabb terében 12 festmény körül bolyonghat a látogató, amelyek a Biblia első két könyvének, a Genezisnek és az Exodusnak a történeteit dolgozzák fel. A galériában további öt festmény látható, melyeket az Énekek éneke ihletett. Chagall illusztrációi szorosan követik a bibliai szövegeket, különös figyelmet szentelve az ember és Isten kapcsolatának. Az elrendezést maga a művész határozta meg: nem a kronológiát követi, így alkalmas arra, hogy a látogató szabadon fedezhesse fel a maga számára a történeteket, belépjen ezekbe. Ennek köszönhetően a térben haladva mély spirituális és emocionális utazáson vehet részt, amellett, hogy egy csodálatos alkotó kimagasló festményeit is megismerheti.

A gyűjtemény

A múzeum gyűjteménye az intézmény alapítása óta organikusan bővül és alakul. Alapját Chagall 1972-es adománya jelentette, amely az 1966-ban megfestett Bibliai üzenet mellett számos más alkotást is tartalmazott: az 1931-es Biblia-sorozat vázlatait, annak 105 elkészült metszetét és rézkarcát, egy kiemelkedő litográfiagyűjteményt, amelyben a Verve folyóirat két bibliai témájú képe is szerepel, öt szobrot, két domborművet, valamint egy kerámiát. Chagall egészen haláláig folytatta a gyűjtemény gyarapítását azzal, hogy illusztrált könyveinek példányait és az eredeti illusztrációkat letétbe helyezte a múzeumban. 

France, Alpes Maritimes, Nice, National Museum of Marc Chagall by architect Andre Hermant and created at the initiative of Andre Malraux, hall of the Biblical Message paintings, Noah's Ark
MATTES René / hemis.fr / hemis.fr / Hemis via AFP
Bibliai témájú festmények a Chagall Múzeumban. Fotó: Mattes René / Hemis via AFP

1988-ban a kollekció tíz bibliai témájú festménnyel gazdagodott, amelyek a Musée National d'Art Moderne és a Pompidou Központ letétjeiként vannak itt. 1986-ban és 1988-ban Charles Sorlier, Chagall állandó litográfusa bibliai és világi témájú litográfiák nagy gyűjteményét adományozta a múzeumnak. Az egymást követő kurátorok gyűjteménygyarapítási stratégiája fokozatosan a művész munkásságának egészére kezdett összpontosítani.

A kiállítások

Az auditórium és a kör alakú terek mellett a múzeum további nagyobb egységét jelentik azok a részek, amelyek monografikusan közelítenek a chagalli életműhöz. Nem törekszenek teljes áttekintésre, csupán egy-egy jellemző motívumot vagy témát ragadnak ki, mégis képesek elérni, hogy belekerüljünk  a hihetetlenül gazdag és szerteágazó chagalli univerzumba, amelynek van egyfajta szakrális dimenziója (A Szent Család, Húsvét), ugyanakkor a világi gyönyörűségek (Szerelem, Cirkusz) szintén hangsúlyosan jelen vannak benne. 

France, Alpes Maritimes, Nice, National Museum of Marc Chagall by architect Andre Hermant and created at the initiative of Andre Malraux, the stained-glass windows of La Création du Monde (1971-1972) in the auditorium
MATTES René / hemis.fr / hemis.fr / Hemis via AFP
A Világ teremtése az auditórium ólomüveg ablakain. Fotó: Mattes René / Hemis via AFP

A múzeum egy kisebb terében időszaki kiállításokat is rendez, amelyek valamilyen módon reflektálnak a chagalli életmű bibliai vonatkozásaira.