Miként tudtad érzékletes, koncentrált módon megfogalmazni és dalszöveggé formálni a Magyarország iránt táplált érzéseidet a most megjelenő, Örök Hazám című dalodban?
Az érzés egy szóban: hazaszeretet. Kicsit bővebben: a dal megírásakor az motivált, hogy egy olyan szerzemény szülessen, ami végre leszögezi, hogy összességében igenis jó Magyarországon élni és a közhangulattal ellentétben sokkal több a pozitívum az országunkban, mint azt sokan gondolnák.
Milyen magyar írók, költők, művészek, történelmi személyiségek vagy akár helyek, személyes élmények jelentettek inspirációt az alkotás során?
Dalírás közben, ahogy gyűltek a sorok, fel véltem fedezni egyfajta Petőfi-stílusú vonalat, de ez nem tudatos volt. Mégis talán az ő költészetéhez áll legközelebb ez a dal. Mindemellett a 19. század nagy költői, az egész magyar történelem folyama, az ország jelene és természetesen a saját eddigi tapasztalataim, élményeim adták az inspirációt a dalhoz.
Minden hangszert te veszel fel a dalaidban. Hogyan zajlik nálad a dalszerzés folyamata?
Nagyon intuitív a szerzői folyamat, sosincs előre eltervezve. Általában akusztikus gitáron vagy billentyűn íródnak a dalok, minden egy akkordmenettel vagy dallammenettel kezdődik, amire aztán próbálgatok énektémákat. A harmóniakör általában meghatározza a hangulatot, a szöveg pedig az énektémákra íródik – instrumentális dal esetében természetesen elmarad az énektéma. Sokszor a szótagszámot, szavakat is az határozza meg, hogy milyen a dallamvezetés. Ha ezek az alapok megvannak, utána jönnek a ritmushangszerek, illetve a kiegészítő dallamhangszerek.
Multiinstrumentalistaként egyszemélyes hadsereg vagy a stúdióban. Hogyan adod elő élőben az összetett, több hangszer által felépített szerzeményeidet?
Az elmúlt időszakban leginkább a stúdióban vagyok megtalálható, nagyon élvezem a teljesen nulláról egyedül felépíteni a dalokat. Ez nem azt jelenti, hogy elutasítom a másokkal való közös zenélést – a közönséggel és más zenészekkel való energiamegosztás ugyanolyan élvezetes, csak az más élmény. A szóló dalaimhoz egyelőre nem kapcsolódik élő zenekaros projekt, de ami késik, nem múlik…
Milyen úton-módon sajátítottad el a szerteágazó, mély zenei tudásod?
A családomban, bár nincsenek képzett zenészek, mindig jelen volt valamilyen formában a zene. Sokféle zenét hallgattak szüleim, valamint több hangszer is elérhető távolságban volt, így már gyerekkoromtól kezdve elindult a zenei felfedezés. Tinédzser koromban ragadtam gitárt, amit a basszusgitár, dob, majd a billentyű követett. Ezzel párhuzamosan elkezdtem beletanulni a hangfelvételi, produceri munkába is, mivel az is nagyon vonzott. És persze az örök szenvedély a zenehallgatás és új zenék felfedezése. A folyamatos, töretlen érdeklődés és felfedező kedv segíti az újabb és újabb zenei alkotások létrehozását.
Számos dalodhoz készítesz videóklip-jellegű animációkat. Miként tudsz a dalokkal jól harmonizáló, az ízléses hangzáshoz szépen passzoló videós tartalmakat előállítani?
Ez is egy rendkívül intuitív folyamat. A dal általában hozza magával a vizuális tartalmat. Az elmúlt időszakban nagyon nagy hasznát vettem az AI által generálható videóknak és képeknek, mivel ez rendkívüli módon meggyorsítja a vizuálkészítés folyamatát, illetve hihetetlen minőségű videók generálhatóak a legújabb modellekkel, a szerteágazó látványról nem is beszélve. Az Örök Hazámhoz készült albumborító is részben AI segítségével készült, ami egy pszichedelikus, sok szimbólumot rejtő borító.
Hogyan tudod úgy beosztani és összpontosítani a kreatív energiáidat, hogy a lehető leghatékonyabb, legproduktívabb módon alkoss?
Általában sprintekben dolgozom. Ha elkap egy intuitív flow, és érzem a dalon, hogy van benne potenciál, akkor többnyire pár napos maratoni session után összeáll egy dal. Az Örök Hazám is így született. Egy hétvégén elkezdtem, és a rákövetkező hét közepére elkészült a váz, aztán a mixelést követően elkészült a dal. Ez a fajta sprint mód a vizuálkészítésnél is előjön, van, amikor egy klip egy hosszú este alatt elkészül.
Miként definiálod a művészeted?
Igyekszem a zenémen keresztül ráirányítani a fókuszt a szerintem lényeges dolgokra. Ilyen például a spirituális világgal való kapcsolattartás, az emberi mivoltunk dimenzióinak megismerése, az egyszerű szeretetközvetítés, illetve a rávilágítás olyan tendenciákra, amiken érdemes lenne változtatnia az emberi modern társadalmaknak. Ugyanakkor egyre erőteljesebben foglalkoztat a magyarként létezés a világban, ennek most az egyik fő műve az Örök Hazám.
Milyen hatás kiváltására és milyen értékek őrzésére, közvetítésére törekszel?
Egyre fontosabbnak tartom azt, hogy magyar nyelven alkossak.
Az a célom, hogy azok a sugallatok, inspirációk, amik beáramlanak a zenémen keresztül, a lehető legkevesebb veszteséggel jussanak el a hallgatósághoz. Azt gondolom, minden alkotó felelősséggel tartozik az iránt, hogy mit hagy hátra maga után. Magyarország történelmét és kulturális nagyszerűségét ismerve ez egy még inkább felelősségteljes dolog. Igyekszem e szerint a mérce szerint alkotni a továbbiakban is. Új megjelenésként késő tavasszal/kora nyáron érkezik a Múzsák Vol. 2 kislemez, illetve már dolgozom a harmadik nagylemezemen.