A kortárs magyar képzőművészet egyik legjelentősebb elismerése, az Esterházy Művészeti Díj (Esterházy Art Award) több nyertesének közreműködésével rendeztek kiállítást a német főváros magyar kulturális intézetében, a Collegium Hungaricum Berlinben (CHB).

A boldogság szigetei – Best of Esterházy Art Award című kiállítás a CHB első tárlata az idén, amelyet a koronavírus-járvány enyhülése révén végre „valós térben” rendezhettek meg. Azonban a művek mégis kapcsolódnak a világjárványhoz – fejtették ki az augusztus 19-ig látogatható tárlatról: „A karantén alatt érezhetővé vált, hogy mindannyian szigetek vagyunk.”

Sok művésznek viszont éppen ez az állapot, az állandó home office jelenti a normalitást, és a társadalom a művészek effajta életmódját nem korlátozásnak tartja, inkább önmegvalósításként könyveli el. Az utóbbi hónapok pedig megmutatták, hogy az elzárkózás akár pozitív hatással is lehet az egyénre, sőt utat nyithat akár a boldogság felé is.

A kiállítás ezt a „dinamikát” járja körül a kortárs alkotók szemszögéből – a kiállító művészek közül korábban többen elnyerték az Esterházy Művészeti Díjat. Az elismerést az ausztriai Kismartonban működő Esterházy Alapítvány (Esterházy Privatstiftung) hozta létre 2009-ben.

Az alapítvány földrajzi helyzete és közép-európai történelme révén kulturális összekötő szerepet tölt be Kelet és Nyugat, múlt és jelen között, és kulturális tevékenységének egyik fontos eleme a díj, amelynek célja fiatal, tehetséges magyar művészek felkarolása, illetve a kortárs képzőművészet és a nemzetközi párbeszéd támogatása. A nyertesenként ötezer euróval (1,8 millió forint) járó díjat kétévente, legalább kettő, legfeljebb három 45 év alatti magyar képzőművésznek ítéli oda egy független, nemzetközi szakmai zsűri.

Fotó: Collegium Hungaricum Berlin/Barbara Antal