Százhúsz éve, 1903. november 13-án hunyt el a festő, aki Jacob Abraham Camille Pissarro néven 1830. július 10-én született Charlotte Amalie-ben, a karib-tengeri dán koronagyarmat Saint Thomas szigetén, és dán állampolgárságát élete végéig megőrizte.

Tizenkét éves korában jómódú, zsidó származású kereskedő apja beíratta egy Párizs melletti internátusba, ahol hamar megmutatkozott képzőművészi tehetsége. 1847-ben visszatért szülőföldjére, apja akaratára a családi vállalkozásban dolgozott, szabadidejében szenvedélyének élt, rajzolt. Saint Thomason barátkozott össze Fritz Melbye dán festővel, az ő bátorítására végül a festészetet választotta hivatásul. 1852-ben Venezuelába szöktek, és minden idejüket az alkotásnak szentelték.

Pissarro 25 évesen visszatért Párizsba, ahol Anton Melbye festő segédjeként dolgozott, és folytatta művészeti tanulmányait. A párizsi École des Beaux-Arts-ra járt, de annak akadémizmusa miatt Camille Corot-hoz fordult, ő ihlette a szabadban való, plein air festészetre. Corot mellett Gustave Courbet realizmusa és Jean-François Millet falusi tárgyú képei hatottak még rá.

1859-ben beiratkozott az Académie Suisse-be, megismerte Paul Cézanne-t és Claude Monet-t, majd Pierre-Auguste Renoirt és Édouard Manet-ét is. Montmorency-i táj című képét még abban az évben elfogadta a Párizsi Szalon, későbbi műveit azonban elutasították. Az 1860-as években a Guerbois kávéház művésztársaságához csatlakozott.

1863-ban az Elutasítottak Szalonján (Salon des Refusés) tűnt fel.

Korai sötét korszakát, mely a barbizoniak, köztük Charles-François Daubigny hatására alakult ki, 1866-tól a levegő és a fény vibrálását érzékeltető kompozíciók váltották fel. A fiatal kritikus, Émile Zola elragadtatva dicsérte műveit.

Pissarro 1870 körül gyakran festett együtt Monet-val és Renoirral, állványaikat egymás mellé állították fel, és vászonra rögzítették a látványt. Pissarro képein a hétköznapi életüket élő emberi alakok kaptak hangsúlyt.

A porosz–francia háború kitörésekor Angliába menekült, Londonban Monet-val közösen tanulmányozták William Turner és John Constable tájképfestészetét. 1871-ben feleségül vette élettársát, Julie Vellay-t, anyja korábbi szolgálóját. Hét gyermekükből hat szintén festő lett, legidősebb fia, Lucien tájképfestőként szerzett hírnevet.


654f9ccb2a13f2b06cad7763.jpg
Camille Pissarro: La Seine et le Louvre en 1903 (A Szajna és a Louvre 1903-ban). 46 cm X 55 dm, Musee d'Orsay, Párizs. Fotó: Photo Josse / Leemage via AFP

Londonban ismerkedett meg az impresszionistákat felkaroló francia műkereskedővel, Paul Durand-Ruel-lel is. A háború után visszatért Louveciennes-be, ahol házát kifosztva találta, az otthagyott 1500-ból – köztük Monet-képekből – mindössze negyven vászon került elő. 1872-ben Pontoise-ba költözött, ahová követte őt Paul Cézanne, majd később Paul Gauguin is. Pissarro rendszeresen Párizsba utazott, hogy újra felvegye a kapcsolatot az impresszionistákkal (Cézanne, Monet, Manet, Renoir és Degas), összefogja őket, és megszervezzék kiállításaikat.

Ő volt az egyedüli, aki az 1874 és 1886 között megrendezett nyolc párizsi impresszionista kiállítás mindegyikén bemutatta munkáit.

Cézanne stílusához közelítve átlós ecsetvonásokkal fokozta a fényhatásokat, a színeket pedig a háttérben szétszórt foltokkal és egymást keresztező vonásokkal hangsúlyozta. A technikai kísérletezés révén kapcsolatba került Paul Signackal és Georges Seurat-val, elmerült a színelméletben és a pointillista stílus tanulmányozásában, majd 1885–86-ban velük, a későbbi neoimpresszionistákkal állított ki.

Pissarro a Durand-Ruel galériában rendezett 1892-es önálló tárlata után, ahol sikert arattak párizsi és vidéki képei, visszatért korábbi impresszionista stílusához. Az 1890-es évektől szembaja nem engedte, hogy a szabadban dolgozzon, így legtöbb képét a francia fővárosról, illetve Rouen, Le Havre és Dieppe városairól  gyakran erkélyekről és hotelablakokból festette, ami egyéni rálátást biztosított neki az utakra, terekre, hidakra. Többször megfestette ugyanazt a képet különböző napszakokban, évszakokban, így érzékeltetve a természet változását.

Sok neoimpresszionistához hasonlóan ő is foglalkozott az anarchizmus eszméivel. A Marie François Sadi Carnot francia elnök elleni 1894-es merénylet után őt is körözték, ezért Belgiumba menekült. Ott ismerte meg az építész-tervező Henry van de Veldét. A pointillizmussal kapcsolatos tapasztalatait később a hozzá írt levélben fejtette ki.

A Franciaországot megosztó Dreyfus-ügy a francia művésztársadalmat is megosztotta, a zsidó származású Pissarro szót emelt az egyre erősödő antiszemitizmus ellen. A Dreyfus elleni vádak visszavonását már nem érte meg, 1903 novemberében Párizsban halt meg, a Père Lachaise temetőben nyugszik.

Pissarro tájképei mellett portrékat, aktokat, csendéleteket festett, rajzokat, rézmetszeteket és litográfiákat is készített. 1600 festményt és csaknem kétszáz nyomatot hagyott az utókorra.

Egyik korai képe, a La Varenne-de Saint-Hilarie és kései műve, a Pont Neuf a Szépművészeti Múzeumban látható.


654f9c0fdbdd3670b9621ece.jpg
Camille Pissarro: Le Boulevard Montmartre, matinée de printemps (Montmartre sugárút, tavaszi reggel) című képe a Sotheby’s aukcióján 2014. január 29-én. Fotó: Andrew Cowie / AFP

Életművét 1980 óta Pontoise-ban múzeum mutatja be (Musée d’Art et d’Histoire Pissarro). Aukciókon több mint 5200 műve kelt el, sokszorosított litográfiái az interneten egyenként többezer euróért kaphatók. 2014-ben rekordáron, 7,3 milliárd forintért árverezték el a Le Boulevard Montmartre, matinée de printemps (Montmartre sugárút, tavaszi reggel) című képét.

A nyitóképen Camille Pissarro műtermében. Színezett fotó, forrás: Collection Roger-Viollet via AFP