A Feledi Project a fennállásának tizedik évfordulója alkalmából Bartók-turnéra indul. A Hat tánc első állomása egyben a Nemzeti Táncszínház Táncpark programsorozatának előadása. A nyár záróakkordjaként Feledi János a törzshelyén, a Mai Manó kávéházban jubileumi kiállítással egybekötött könyvbemutatóra várja a nagyérdeműt.

Feledi János a Magyar Táncművészeti Egyetem balettszakán végzett, majd a Győri Balett, a Budapest Balett és a Pr-Evolution Dance Company táncosa volt. Egerbe szerződött, és 2010-ben a Barta Dóra vezetésével működő társulatban lehetőséget kapott egy önálló, egész estés táncjáték elkészítésére. A fővárosba visszakerülve úgy érezte, önálló utat kell járnia, ezért 2014-ben tánclépésekbe formálta Weöres Sándor Psyché című művét. Az est komoly sikert hozott, és a projektalapú társulat működése azóta töretlen.

„Legnagyobb sikeremként azt könyvelem el, hogy működési támogatás híján alkotok. Mivel mindig is egy személyben végeztem az összes teendőt, nem maradt energiám megfelelő jogi hátteret teremteni ahhoz, hogy részesülhessek benne. Minden egyes darabomra külön pályázok. Magam verbuválom a táncművészeket. Szerencsémre viszonylag állandó, megbízható gárda vesz körül, és rugalmasan tudunk együtt dolgozni.

Nyitott szemmel járok, és minden hat rám a világban,

még ha olykor ezek egy része csak utólag tudatosul is bennem, és érik alkotói szándékká.

Rettentően szeretem a színház minden műfaját, így nem csupán a táncszcénán szereplő kollégákat nézem, hanem a próza és az opera világában is jártas vagyok, onnan is sokat inspirálódom”– meséli a táncművész.

A Budafoki Dohnányi
Zenekarral évek
óta tartó együttműködés,
mint mondja, kiváltság a társulat számára. Filmek alapján is koreografált már: az Idők
folyamán
az Órák című filmdráma
hatására
született.

„Általában nehéz témákhoz szoktam nyúlni, mert érzelmes, lelkizős alkat vagyok. A világ és a személyiségem állandó változását követve folyamatosan fejlődöm, a darabjaim ennek tartanak tükröt: megmutatják, hol járok az önismeret útján.

Kezdetben a technikára és a formára fókuszáltam, de manapság sokkal inkább az energiák összhatása, és nem az izgat, hogy valakinek hány fokra tud emelkedni a lába vagy mennyire felel meg a balett modellalkatra vonatkozó elvárásainak. Az összművészeti megoldások érdekelnek, és nagyon vonz az opera világa” – vallja Feledi. 

Az ünnepi évad új produkcióját, a Don Quijotét szeptember végén, a Budapest Táncfesztiválon láthatják a nézők, míg a jubileumi évad záróestje Csehov Sirálya lesz.

Nyitókép: Feledi János. Fotó: Bobal Photography/Bobál Katalin