Az orosz avantgárd legjaván pereskednek: legalább kétszázmillió dollár a tét

Művészet

Egy párizsi bíróság 135 ellopott festményt ítélt meg Uthman Khatib palesztin születésű, Izraelben élő üzletembernek, amelyek becsült értéke meghaladja a 200 millió eurót. A szövevényes történetben azonban több mint tízszer ennyi kép a tét.

Winter Landscape (Paysage d'hiver), 1909 (oil on canvas) by Kandinsky, Wassily (1866-1944); 75.5x97.5 cm; State Hermitage Museum, St. Petersburg, Russia
Leemage via AFP
Vaszilij Kandinszkij: Téli tájkép. Fotó: Leemage via AFP

Khatib 1800 orosz avantgárd műalkotásból álló gyűjteményét szeretné visszaszerezni, amelyet 2019-ben loptak el egy wiesbadeni raktárból. A gyűjteményben Kazimir Malevicsnek, Vaszilij Kandinszkijnak, El Lissitzkynek és Natalja Goncsarovának tulajdonított művek is megtalálhatók. A szövevényes, nem könnyen követhető történetet az ArtNet cikke foglalta össze. 

Az ellopott festményekből két évvel ezelőtt több százat már lefoglaltak Frankfurtban, ahol Khatib tavaly márciusban beperelte az állítólagos tolvajt: a bíróság előtt az ellopott művek visszaszolgáltatását vagy 310 millió euró kártérítést követelt Mozes Frischtől.

További 135 műtárgyat a francia hatóságok tavaly tavasszal foglaltak le az ArtAnalysis párizsi székhelyű műtárgy-hitelesítéssel foglalkozó cégnél. A vállalkozás tulajdonosa, Laurette Thomas azonban Mozes Frischsel és egy műgyűjtővel, Olivia Amarral összefogva, Frisch és Amar tulajdonjogára hivatkozva Khatibot perelte. Meg (vagy vissza, attól függ, honnan nézzük) akarták kapni a festményeket, ezenfelül követeltek Khatibtól még harmincmillió eurót kártérítésként, továbbá a perköltségek kifizetését. A bíróság elutasította követelésüket, és Khatibnak adott igazat.

A Khatib család állítása szerint az ellopott 1800 festmény közül sok még mindig hiányzik. Szerintük ezeket Izraelben, Monacóban és Franciaországban árverezték el.

Gyanújukat a párizsi bíróság ítélete is megerősítette, amely kimondja, hogy Uthman Khatib a műalkotások tulajdonosa; a tulajdonjogot Mozes Frisch egész egyszerűen semmibe vette, amikor a képekből néhányat eladott. A párizsi bíróság nem csupán elutasította Thomas, Frisch és Amar összes jogi igényét, de arra is kötelezte őket, hogy térítsék meg a perköltséget is. Thomasék fellebbeznek az ítélet ellen.

A bíróság ítéletében megállapította, hogy Amar állítólagos tulajdonjogát kétségessé teszi, hogy hallgatott, amikor a képeket a német rendőrség lefoglalta. Emellett rendelkezésükre áll egy olyan dokumentum is, amelyet szintén a német hatóságok foglaltak le, ebből pedig kiderül, hogy 2013 előtt a művek nem voltak az Amar család birtokában. A dokumentum szerint a művekhez mellékelt proveniencia-nyilvántartást, azaz a műtárgy korábbi tulajdonosainak nyilvántartását meghamisították.

Az 1800 darabból álló gyűjtemény némiképp problematikus.

Itzhak Zarug műkereskedő gyűjtötte össze, akinek Wiesbadenben volt galériája. Az állítólagos lopást megelőzően azonban egy szélesebb körű bírósági eljárás részeként a műveket elkobozták, mivel felmerült a gyanú, hogy azok hamisítványok, Zarugot pedig kiterjedt hamisítói hálózat működtetésével vádolták.

Öt éven át tíznél több nemzetközi szakértő működött közre az 1800 mű eredetiségének vizsgálatában. A hatóságok ugyan nem tudták megállapítani a gyűjtemény nagy részének eredetiségét, de mindössze négy festményt nyilvánítottak hamisítványnak, a wiesbadeni bíróság pedig 2018-ban ejtette a Zarug elleni vádak egy részét.

Csak enyhébb ügyekben, a származási adatok meghamisítása és csalás miatt kapott büntetést, ​a képeket pedig visszakapta. 2020. augusztus 13-án Zarug, Frisch és Khatib aláírta a művek tulajdonjogának megosztásáról szóló megállapodást, amelynek értelmében 871 mű került Khatib tulajdonába.

Ő most azt állítja, Frisch kisajátította az őt megillető művek egy részét. Ezt a Frankfurt am Main-i bíróság is elismerte, és elrendelte, hogy 2023-ban Khatib követelésének biztosítékaként foglalják le a Frisch tulajdonában, Frankfurtban található műveket.

A Párizsban frissen lefoglalt 135 festmény a Doerr Dallas Valuations független becsüs szerint mintegy 200 millió eurót ér. Ezeket a párizsi bírósági végrehajtó őrzi mindaddig, amíg a frankfurti bíróság ítéletet nem hoz a képek állítólagos eltulajdonításával kapcsolatban.

Khatib állítása szerint a képek egy részét az izraeli Hammersite aukciós házon keresztül adták el, amelyet állítólag Frisch és Amar társai 2024 márciusában vásároltak meg.

Az orosz avantgárd alkotások piacát jó ideje elárasztották a hamisítványok. Miután több intézményi kiállításon véletlenül hamisítvány műveket állítottak ki, a kölni Ludwig Múzeum 2020-ban olyan kiállítást rendezett, amely a saját gyűjteményéből származó művek hitelességét állította fókuszba.