gs2.jpeg

Az UNESCO elismerő okleveleit adják át az idei GlasSpring üvegművészeti tárlaton

A budapesti Klebelsberg Kultúrkúria ad helyszínt a 6. GlasSpring kortárs üvegművészeti kiállításnak, melynek fontos célkitűzése a generációról generációra hagyományozott, ma már szinte kizárólag autonóm módon, kis műhelyekben, stúdiókban gyakorolt szaktudás és művészet aktuális állapotának és fejlődésének bemutatása.

A Kiskép Galéria szervezésében létrejött sorozat idei, április 24-én nyíló tárlata a technikai sokszínűségre hívja fel a figyelmet. Az évszázadok alatt kiművelt, speciális tudást igénylő üvegfújás, színezés, csiszolás, gravírozás, festés, üvególmozás mellett az újabb technikai vívmányokon, új anyagminőségeken alapuló melegeljárások, a rogyasztás, pâte de verre és casting, vagy a labortechnikával készült használati tárgyak és a szépművészeti alkotások körébe sorolható szobrok és kisplasztikák is megjelennek. De olyan különlegességgel is találkozhatunk, mint az ókori egyiptomi paszta, amely valójában „félüveg” anyag, és ehhez tartozóan egy technikai kísérletsor.

A díszítő funkcióval bíró üvegművészet felhasználja a 20. századi technológiákat, és a gyári közegből kilépve is tovább él, teret talál a fizikai határokat feszegető kreativitáshoz. Az üvegművészetet tehát elsősorban a művészi látásmód mozgatja, a technikának a látást kell elősegítenie: arra ösztönöz, hogy az üvegművészek ne elszigetelten dolgozzanak, hanem nyissanak egymás felé és más műfajok művelői irányába is.

Ezt a szándékot megerősíti, hogy az UNESCO szellemi kulturális örökségének reprezentatív listájára 2023 decemberében felkerült „a kézműves üvegkészítés tudása, mesterségbeli technikája és képességei” című örökségelem. A hat európai ország: Csehország, Finnország, Spanyolország, Franciaország, Németország, Spanyolország és Magyarország részéről mesterek, művészek, szakemberek, műhelyek, egyesületek és intézmények által jegyzett kezdeményezésben történelmi háttértől és gazdasági fejlettségtől függően országonként eltérő indokokat fogalmaztak meg.

Magyarország az oktatást állította a fókuszba, mert az üvegművesség mesterségbeli és művészeti tudásmegőrzése jelen helyzetben gyakorlatorientált formában iskolai, egyetemi, szimpóziumi és műtermi keretek között történik. Az ehhez kapcsolódó kutatási és megőrzési stratégiák kidolgozása, kapcsolati koordinációk kiépítése, a közösségi hagyományok ápolása is hozzájárul az üvegművesség megmaradásához, ahogy a széles körű ismeretterjesztés érdekében tett erőfeszítések is.

Az UNESCO főigazgatója által aláírt eredeti dokumentum alapján öt oklevél kerül méltó helyszínre, melyeket hosszú távú megfontolások alapján választottak ki, tükrözve a szakterületek határait és a közös szellemi és tartalmi összetartozást. Az okleveleket dr. Réthelyi Miklós, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság elnöke és dr. Csonka-Takács Eszter, a Szellemi Kulturális Örökség Szakbizottságának elnöke, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Szellemi Kulturális Örökség Igazgatóság vezetője adja át a szakmát hitelesen képviselő, köztiszteletben álló személyeknek.

A „céhes” világ szigorú szakmai szabályait követő üvegművesség mesterségbeli tudása átadásának helyszínei a középiskolák, szakképzésben résztvevő tanodák és felnőtt oktatási intézmények, melyekre épül a felsőfokú, akadémikus tudásmegőrzésben, az elméleti és gyakorlati tervezőművész képzésben, az Arts and Craft mai irányzatait is magába foglaló egyetemek. Ezeket egészítik ki a szimpózium-rendszerű tudásmegosztásban, üvegművesség-hagyományának felkutatásában korabeli üvegcsűrök régészeti feltárásában, a közösségi és nemzetközi kapcsolatok kiépítésében, alkotótelepek működtetésében példa-értékű munkát végző egyesületek. Az üvegművészet tudásának és gyakorlatának helyszínei, műtermek, restaurátor és rekonstrukciós műhelyek, valamint a történeti és kortárs tárgykultúrát megjelenítő stratégiákat kidolgozó intézmények, múzeumok, kiállítóhelyek és galériák a népszerűsítésben vállalnak fontos szerepet. Nem kis szerep jut mindazon iparvállalatok mecenatura tevékenységének is, akik évtizedek óta együttmüködnek és anyagilag hozzájárultak az oktatás magas színvonalához.

Az UNESCO nemzetközi ernyőszervezetként ráirányítja a figyelmet az üvegművességre, közösségi védettséget nyújt a közös értékrend elismeréséhez és megőrzéséhez, tudományos és művészeti kapcsolatrendszert kínál, együttműködési teret teremt a „műgonddal alkotó” emberek, az európai történeti gyökerű üvegművesség gyakorlói számára.

Ez is érdekelheti

Üvegbe csiszolt természet

Geometrikus alakzatok, organikus formák, színpompás legyezők. Lukácsi László üvegművész munkái itthon és külföldön is ismertek. A Prima Primissima díjra jelölt művész üveg iránti szenvedélyében már fia is osztozik.

Töretlenül rajongunk az üvegért

A hazai kortárs üvegművészet csoportos tavaszi tárlata, az ötödik GlasSpring ismét rámutat az üvegben rejlő határtalan lehetőségekre: installációk, kisplasztikák, építészeti üvegművek mutatják be a legújabb irányokat.

Az örökké megújuló üveg magyar innovátorai

Az üveg évét ünnepelte tavaly a világ, s ez lehetőséget adott arra, hogy felfedezzük magunknak az ipar és a művészet számára egyaránt nélkülözhetetlen „folyékony csodát”.