A hazai kortárs üvegművészet csoportos tavaszi tárlata, az ötödik GlasSpring ismét rámutat az üvegben rejlő határtalan lehetőségekre: installációk, kisplasztikák, építészeti üvegművek mutatják be a legújabb irányokat.

2022 az üveg nemzetközi éve volt, hazánkban mintegy negyven kiállításon mutatkozhattak be a hazai üvegművészek. Ez hatalmas kihívást jelentett az alkotóknak és szervezőknek is, így Koós Ágnes, a GlasSpring kurátora attól tartott, hogy a mára hagyománnyá vált tavaszi kiállításra kevesen fognak jelentkezni. Legnagyobb meglepetésére a lelkesedés ugyanolyan, ha még nem nagyobb volt, mint tavaly: a művészek hálásak voltak azért, hogy lesz egy újabb bemutatkozási lehetőség, amely továbblendíti őket a munkában. Ez a töretlen lelkesedés inspirálta a tárlat címét is: a Töretlen az üveg esetében egészen komplex gondolatiságot jeleníthet meg, és átvitt értelemben is sok mindenre vonatkoztatható.

A Klebelsberg Kultúrkúria kiállítótere kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy néhány tárgy felfüggesztést kapjon, és kilépjen a térbe. Így lebeghet a levegőben Köblitz Birgit címműtárgya, az Átkelés és James Carcass Organism elnevezéseű, hangyákra, földönkívüli lényekre emlékeztető alkotása, vagy Lendvai Péter labirintus formával kombinált ingája is. Darabos Anita kompozit üveg és fa kombinációval készített munkája szintén ezeket a térbeli lehetőségeket használja ki.


6464d473008a241f195b6b46.jpg
Darabos Anita: ForrásPont

Telegdi Balázs üvegszálas improvizációját, a Rögtönzést a kiállítótér parkolójában készítette el, és bár tartalmilag nincs köze Köblitz műtárgyához, csónakszerű megjelenésével mégis reflektál rá. Összetört ablaküvegek újrahasznosításával készült installációja az anyag körforgását, rugalmasságát, erősségét, egyben törékenységét is bemutatja. Ez utóbbira erősít rá Kunckel Zoltán videóinstallációja is, amelyben nem sikerült műtárgyait töri össze.

A tárlat egyik hívószava a víz volt. Erre a tematikára rezonál Csala Zsuzsa esőcseppes alkotása, de láthatunk különböző hullámokat, felhőket, halat, teknősbékát, Duna-partot is a kiállítási tárgyakon. Szilágyi Csilla amőbaszerű, organikus alkotása most tért vissza egy dubaji kiállításról. Bősze Eszter kocka formájú tárgya a víz hatalmas erejét mutatja be, amely még a sziklával is el tud bánni. Viczán Zoltán Esőerdő című munkájában üvegtömbök összeolvasztásával, elfolyó színekkel alakította ki a motívumot.


6464d72969071b2f05940458.jpg
Viczán Zoltán: Esőerdő

Borkovics Péter Ragyogás című kisplasztikájához 24 karátos aranyfüstöt használt, amellyel egészen drámai fénytörési játékot hozott létre. Szépen válaszol erre a műre Balogh Eleonóra aranyban játszó antik tükre és Fűri Judit Desire című, nőalakos üvegtáblája is. Szintén ide kapcsolható még Hegyvári Bernadett üveg használati tárgyakból készített, de funkciójukat vesztett reliefsorozata.

Egyedi hangot üt meg Botos Péter geometrikus formájú, különböző színű optikai üvegekből készített munkája és Kertészfi Ágnes Miró bikája által inspirált szobra is. Az installációs irányt erősíti Formanek Zsuzsa Utolsó jéghegy című, fémből és üvegből készített munkája. Különleges színfolt Német Hajnal Auróra rábaközi hímzésmintás ruhán bemutatott, arra reflektáló ékszerkollekciója. Utolérhetetlen humort jelenítenek meg Sipos Balázs üvegfelhőben összeverekedő figurái, amelyeknél szinte nem is lehet tudni, melyik végtag kihez tartozik.


6464d4ed3cdba160685ab2f1.jpg
Sipos Balázs: Fightcloud

Vida Zsuzsa egy klasszikus vázaformát transzformált át Összetartozás című tárgyához, de Hefter Lászlónak, az üvegművészet másik nagy hazai mesterének is látható egy munkája a tárlaton. Az ő esetükben nemcsak az a lényeges, amit készítenek, hanem amilyen szellemiséget átadnak a következő generációknak. Az idei GlasSpring is azt bizonyítja, hogy nem sokat kell aggódniuk azért, hogy valaki továbbviszi-e a stafétát, hiszen a közel ötven üvegművész mellett öt MOME-s hallgató munkái is láthatóak a tárlaton.

A Műtárgyak Éjszakáján két tárlatvezetés is lesz még a kiállításon: Üvegszirének címmel a női üvegművészek kerülnek a fókuszba, másnap pedig autizmussal élők részére készülnek speciális programmal.

A Töretlenül kiállítás 2023. május 25-ig, 10–18 óra között tekinthető meg a Klebelsberg Kultúrkúriában.

Fotók: Koós Ágnes