Az üveg átlényegülése – A De la Motte–Beer-palota kiállításán jártunk

Képző

2022-ben az üveget, ezt az átlátszó, törékeny, de mégis erős, tartós és rendkívül sokrétűen felhasználható anyagot ünnepeljük. Az üveg nemzetközi évéhez kapcsolódik a budai Várban, a De la Motte–Beer-palotában megrendezett Hommage á Glass – Hódolat az üvegnek című tárlat is.

Már a helyszín is különleges. A barokk De la Motte–Beer-palota megmentett, felújított freskói, hatalmas üvegablakai különleges hátteret nyújtanak a Koós Ágnes kurátor által válogatott kortárs, modern üveg műtárgyaknak, amelyek jelentős részét maga a kiállítótér inspirálta.

A tárlat történelmi visszatekintéssel indul. Az üvegmegmunkálás múltjába engednek bepillantást az első szobában, a téli ebédlőben megtekinthető tárgyak, amelyek dr. Sík Attila műgyűjtő kollekciójának részét képezik.

A legrégebbi kiállított tárgyak a 16–17. századból, Felvidékről és Erdélyből származó úgynevezett parasztüvegek.

Ezek rusztikus bájához képest már minőségi ugrást jelentenek a 19. századi cseh és német, majd magyar területen is elterjedt, díszített üveg használati tárgyak.

A nem annyira távoli múlt, a szocializmus időszakáról a tömeggyártásra tervezett, sok magyar vitrinben, komódon megtalálható, ezért ismerősnek tűnő vázák, dísztárgyak mesélnek.

Ezek még a gyári üveggyártás termékei, szemben a többi, kortárs darabbal, amelyek már saját stúdiókban, hutákban készültek. A szoba másik felében már ilyen egyedi, modern és újszerű tárgyak reflektálnak az ebédlői tematikára.

Kohut-Görömbei Luca éttermek számára tervezett, hulladék borosüvegekből készült terítékei még tovább mennek. Az esztétikai élményen túl korunk egyik legfontosabb teendőjére, az újrahasznosításra is felhívják a figyelmünket.

Kohut-Görömbei Lucával készült interjúnkat olvastad már?

A szalonba lépve már nem funkcionális tárgyakat találunk. Az ide elhelyezett üvegmunkák egyértelműen a művészi önkifejezést szolgálják, miközben megidézik a korábbi tulajdonosok, a tehetős Beer család polgári szellemét is.

Hegyvári Bernadett festővászonokból és poharak, üvegeszközök tárgyak újragondolásából álló Tryptichon kompozíciója vagy Smetana Ágnes és Horváth Márton irizáló üvegedényei bármelyik mai polgári szalonban megállnák a helyüket. Ahogy James Carcass hangyákra vagy idegen lényekre hasonlító, szürreális üvegszobrai is.

A passióterem szakrális témájú tárgyaknak ad helyet. A magyar üvegművészeti trendet követők már többször találkozhattak Sipos Balázs Kiűzetés a Paradicsomból című, hatalmas üvegmegmunkálási tudással létrehozott, öntött Éva-szobrával, amely mintha ide született volna.

Éva alakja Fűri Judit Kísértés és feloldozás című munkájában is feltűnik, aki mellett viszont nem Ádám, hanem Jézus látható. Az emberi szenvedéstörténetet egészen lenyűgöző installáció, Smetana Ágnes üvegszívekből, tövisekből álló Könnyszekrény című alkotása is megidézi.

A súlyos témák után szinte fellélegzés a hálószobába lépni, ahol absztrakt, már-már futurisztikus kompozíciók oldják a feszültséget. Edőcs Márta Network sorozatának idei darabja játékos, egyben megnyugtató látvány, ahogy Balogh Eleonóra színes üveglapokból álló Fénykapuja is.

Vida Zsuzsa férfi-női princípiumokat is megidéző, két csíkos háromszögből és a közéjük ékelt gömbből álló Hatás-ellenhatás alkotása visszafogott, szürkés árnyalataival szintén a feloldozás irányába mutat. Csakúgy, mint az írókabinetben kiállított Life is life szobor.

Sipos Balázs rózsaszín unikornison lovagló szűzleánya utalás a Beer család gyógyszerészeti tevékenységére. A 18. században ugyanis az a hiedelem járta, hogy az unikornis szarva minden mérget képes semlegesíteni, ezért számos patika használta mintegy „logóként” az egyszarvú alakját.

A folyosóra érve a hatalmas, félköríves ablakok elé tervezett installációk szinte misztikus hangulatot teremtenek a fény és a színek játékával. Fűri Judit Változás, Idő, Élet című alkotása a templomablakoknál használt hagyományos technikák mellett a legmodernebb üvegmegmunkálási trendeket is megmutatja.

Ehhez képest izgalmas ellenpontot jelent Balogh Eleonóra játékos, színes, geometrikus formákból álló Töredékes emlékeim című kompozíciója és a Covid-bezártságra emlékeztető Tryptichon Köblitz Birgittől.

Az üvegművészet jövőjébe engednek bepillantást Telegdi Balázs Through the scope I–II. címeket viselő alkotásai. A fiatal alkotó az üvegen belüli, szabad szemmel nem látható feszültségeit mutatja meg polaroidlapok segítségével.

A Hommage á Glass – Hódolat az üvegnek tárlat 2022. augusztus 25-ig látogatható, naponta 10:00-18:00 között a De la Motte–Beer-palotában.

Fotók: Hartyányi Norbert/Kultúra.hu