Az NKA Hangfoglaló programnak a magyar könnyűzenei örökség megőrzését támogató alprogramja harmadik alkalommal szervez rocktörténeti fotókiállítást. Először Somló Tamás saját készítésű képeiből állítottak össze tárlatot, ami a budapesti Akvárium Klub mellett Debrecenben és Szentendrén is látható volt. Vértes György fotóiból 2020-ban született kiállítás, ami a pandémia okozta kényszerszünet ellenére kilenc városba juthatott el, majd az idén februári, budapesti utolsó bemutató után a képek három könnyűzenei oktatási intézménybe kerültek, hogy a tantermeket és a folyosókat díszítsék. Az alprogram működtetői úgy döntöttek, hogy 2022-ben az öt évvel ezelőtt elhunyt Szalay Zoltán képeiből válogatnak könnyűzenei témájú fotókat, így született meg az Azok a rockzenészek – Ahogyan Szalay Zoltán látta őket című, nyolcvan képből álló összeállítás.

Az Illés együttes a Táncdalfesztivál döntőjében 1968-ban
„Nézz, láss, gondolkodj, majd exponálj, és akkor jó kép születik!”

– vallotta Szalay Zoltán Pulitzer-emlékdíjas és Táncsics-díjas fotográfus, aki elindítója és három évtizeden keresztül rendezője volt a Magyar Sajtófotó Pályázatnak és Kiállításnak. Szalay Zoltán 1954-ben kezdte a pályáját, harminc éven át dolgozott a Rádió- és televízió-újságnak, fotózott a Tükör és az Új Tükör újságoknak is. Megalapítója és vezetője volt a Magyar Hírlap, a Kurír és a Blikk fotórovatainak, miközben a Kaposvári Egyetemen és a MÚOSZ Bálint György Újságíró Iskolájában is tanított. Talán nem túlzás azt állítani, hogy fotósgenerációk nőttek fel a keze alatt. Életművéből néhány évvel ezelőtt Azok a hatvanas, hetvenes évek, illetve Azok a nyolcvanas, kilencvenes évek címmel jelentek meg fotóalbumok Parti Nagy Lajos képmelléírásaival.

Az Azok a rockzenészek című kiállítás Szalay Zoltán 1959 és 1989 közötti fotóiból vonultat fel nyolcvan darabot.

A válogatásban helyet kaptak a könnyűzene hátterében dolgozók, a rajongók, a legendás helyszínek és előadók egyaránt. A kiállítás érdekessége, hogy az Illés együttesről húsz év különbséggel, az Omegáról és Zoránról pedig negyed század eltéréssel készült képeket is bemutat.

A tárlatot október 5-én, szerdán Jantyik Zsolt eMeRTon- és Artisjus-díjas zeneszerző és szövegíró, illetve a kiállítást rendező Bajnai Zsolt, a Hangfoglaló program elindítója nyitja meg. Szalay Zoltán képei október 28-ig lesznek láthatók Debrecenben, ahonnan Tatára utazik tovább a kiállítás.

Nyitókép: Babos Gyula dzsesszgitáros (középen) 1975-ben a Magyar Rádió stúdiójában.

Fotók: Fortepen/Szalay Zoltán