A Cseh Tamás Program könnyűzenei örökség alprogramja által megvalósuló Azok a régi csibészek című beszélgetés-sorozat a hazai könnyűzene közelmúltját járja körül.

A poptörténeti talkshow célja, hogy szórakoztató formában közvetítsen ismereteket a hazai pop-rock legendáriumáról, az ifjúsági kultúráról, valamint arról, hogy milyen nehézségekkel kellet megküzdeniük a fiatal tehetséges zenészeknek a hetvenes-nyolcvanas években. Poós Zoltán és Csatári Bence most Török Ádámot, a Mini együttes alapítóját, a magyar jazz-rock kiemelkedő alakját kérdezték zenei múltjáról.

Török Ádám visszanyúlt a gyerekkoráig, amikor is legfőbb álma az volt, hogy híres focista legyen, azonban az akkori ifi csapatba rendkívül nehéz volt bekerülni. Érdeklődött még az újságírói pálya iránt, de ahogy az énekes említette: ?Egyik sem sikerült végül, így kerültem a zenei világba?.

Az este folyamán számos kérdésre választ kaphattunk, például: Miért ezt a zenei stílus választották? Milyen küzdelmeket kellett vívnia, kellett-e kompromisszumot kötnie a Mininek, hogy lemeze lehessen? Hogyan írható le a Bem Rockpart tömeghatása?

?Én mindig azt mondtam, hogy mindenkinek azt a zenét kell játszania, ami belülről jön, úgy látszik nekem a jazz-rock a zeném. Ifiparkba tízezrek jártak a koncertjeinkre. Aztán 1977-ben kinőtte magát a kőkemény rock, mi akkor még ugye jazz-rockot játszottunk. Kialakult ezzel együtt egy szubkultúra, ahol kőkemény balhék voltak: gyújtogatások, ajtókat felrúgták, megjelentek a ?szipuzós? fiatalok. Egyik koncertünkön is ez így történt, ezért kellett végül jönnünk a Bem Rockpartról. Már nem a zene számított, hanem a balhé.?

Margó néniről már oly sokat hallhattunk az együttes frontemberétől, de hogy ki is ő valójában és mit jelentett az együttesnek ez a sokat emlegetett személy, arról is beszélt Török Ádám.

?Az I. kerületi Tanács Művelődési Ház igazgatója volt Margó néni, aki csinált egy filmklubot is. Nagyon kifinomult nő volt, szeretett minket. Tudta Margó néni, hogy zenélünk, egy házban laktunk, budaiak voltunk, részben az ő segítségének köszönhetjük az együttes kezdeti sikereit. Aztán lehet sikeresebbek lettünk volna, ha megfogadunk egy-egy ötletet, de mi saját magunknak írtunk zenéket legtöbbször, nem foglalkoztunk azzal, hogy mások mit akarnak ránk erőltetni. A rock-ban szerintem csak az a jó, ami saját dal, az igazán nagy sztárok sem feldolgozásokból élnek.?

A nyolcvanas évek végétől 1990-ig Török Ádám szólókarrierbe kezdett: fellépet Amerikában, Svájcban, Olaszországban és Ausztriában is. 1990-ben fellépett a philadelphiai Freedom fesztiválon a svájci Jammin együttessel, majd egy évvel rá megalapította a R.A.B.B. (Rhythm and Blues Branch) nevű zenekart Závodi Jánossal. 1998. január 31-én jubileumi koncertet adott a Petőfi Csarnokban, ahol 30 éves zenei pályafutását és 50. születésnapját ünnepelte, majd még ugyan ebben az évben újra indult az addig szünetelő Mini együttes, ezúttal Török Ádám és a Mini néven.

Fotó: Csákvári Zsigmond