Ámbár lehet, csak azért vagyok ilyen rosszkedvű, mert meghallgattam Petrányi Zsolt és Winkler Nóra tárlatvezetését, amely az utolsó volt számomra ebben a műfajban. Gondolhatom én azt, hogy Petrányi kedves, Winklernek pedig szép a haja, ha az egyik untat, a másik pedig a prefeminista Nők Lapja modorában magyarázza Csurka Esztert. Idézem Petrányit a sajtószövegből: "Ennek a műfajnak [t.i a festészetnek] a képzőművészet alakulásán belül önálló története van, ami a legmesszebbre vezethető vissza a művészet történetében. A TérErő kiállítás mint vállalkozás, épp ezért vet fel érdekes kérdéseket. Míg címében arra utal, hogy "erőteret" ír le ebben a régióban, addig meghatározza azt a műfajt, amiről beszélve ezt állítja." Remélem, értik.
Sokkal egyszerűbb lett volna, ha Petrányi ennyit mond: köszönjük a pénzt a T-Mobile-nak. Ezt mindenki értette volna, és lehet nézni a képeket: van ott Roskónak egy csodás, tiszta festménye a bábszínházi jelenetek között, Buktának egy portréja az ételhordó hatalmáról, Duliskovich Bazilnak egy tizenkilencedik századi komolyságú nyírfaerdeje. A művészek a K. Petrys ház köréből kerültek ki, és a galéria kicsit följebb lépett most, azáltal, hogy nem az Ernst Múzeumban állíthatja ki a művészeit, mint néhány éve, a JövőKép album bemutatásakor, hanem a legelső helyen. (Pedig lehet, hogy az Ernst Múzeummal jobban járt volna.) A kiállító művészek és a galéria rangja felől nézve ez teljesen adekvát, csupáncsak a rossz alkupozícióban lévő félállami intézmény és a karakterét túlságosan hangsúlyozni igyekvő magánszféra ölelkezése vet föl némi diszharmóniát.
A szponzor eleven reklámai, a rózsaszín (úttörő)nyakkendős lányok már a belépéskor emlékeztetnek arra, hogy ki itt az úr, ha esetleg a cím sugallmazványa nem lett volna elegendő. Akaratlanul is arra kellett gondolnom, hogy a nyugati kapitalizmus és az államkapitalizmus természete mennyire hasonló: az egyik a " művészek a mobilitás és a kommunikáció korában" , a másik "a művészek és a szocializmus" ideológiai ráhangolódását várja el. Különbség persze van, és ez a különbség az autonómia. Az autonómia felől nézve elegánsabb lett volna, ha a szponzor a háttérbe vonul, és nem erőlteti a saját marketingszimbólumait, nem várja el az ilyen groteszk mondatokat, amelyeknek sem értelmük, sem súlyuk nincs: "12 kortárs művész a kommunikáció szabadságáról alkotott véleményt, gondolatait (sic!) alkotónként 12 festményen, összesen tehát 144 műalkotáson keresztül tárja a nagyközönség elé." Ha pedig önkéntesen írták őket, annál rosszabb.
Duliskovich Bazil szintén furcsa párost alkot Chilf Máriával, a Bukta-Roskót pedig valahogy lenyeljük, mert Roskó ironikus Kőrösi-Csoma bábszínházát még sosem láttuk, és olyan, mintha eredendően neki kitalált műfajra lelt volna. Dr. Máriás és feLugossy terme egészen kézenfekvő, csak azt nehéz megmondani az ő esetükben, hogy szintén új művekről van-e szó. Csurka Eszter jól járt Bernát András furfangosan diszkrét monokrómjával, Soós Tamás és Szücs Attila pedig valószínűleg el sem fért volna máshol.