Barokk és reneszánsz ritkaságok

Egyéb

Új zene régi hangszerekre, lantra, gambára és teorbára. Legrövidebben így lehetne jellemezni az amerikai születésű, jelenleg Németországban élő énekes és lantművész, Joel Frederiksen és az általa alapított Ensemble Phoenix Munich március 21-i hangversenyét. A reneszánsz és barokk korszakra specializálódott együttes Requiem for Pink Moon című programjával ugyanis az itthon is komoly rajongótáborral rendelkező ?kései trubadúrnak?, Nick Brake-nek állít emléket.

Joel Frederiksen 1982-ben ismerte meg a tragikus sorsú Drake dalait. Rögtön megragadta az énekes fáradt, panaszos hangjának, bonyolult gitárkíséretének és a dalok megindító szövegének varázsos egysége. Évek múltán azonban azt is felfedezte, hogy a 20. századi énekes melankóliája, érzései és koncepciója közvetlen kapcsolatba hozzák őt az Erzsébet-kor énekes-dalszerzőivel. Így kezdett körvonalazódni benne az angol trubadúrok egymástól 400 évnyi távolságra lévő két generációjának összekapcsolása egy rekviem formájában.

A végeredmény a 2012-ben megjelent Requiem for a Pink Moon lemez lett, melyen Drake éppen negyven évvel korábban megjelent utolsó, Pink Moon című albumának dalai, illetve néhány további Drake-kompozíció alkot szerves egységet az Erzsébet-kori zeneszerzők hasonló hangulatú műveivel és néhány saját Frederiksen-kompozícióval. A lemez hatalmas sikert aratott, 2013-ban elnyerte a német ECHO Klassik-díjat a ?Klasszikusok határok nélkül? kategóriában.

A komolyzene egyik legismertebb együttese, az Ensemble Matheus és karmestere, Jean-Christophe Spinosi néhány éve már nagy sikerrel adta elő a Tavaszi Fesztiválon az elvarázsolt szigetre vetődő Orlando lovag lelki kálváriáját. A barokk korszak egyik legnépszerűbb operatémáját akkor Vivaldi, március 29-én pedig Händel feldolgozásában hallgathatjuk meg. A 2013-ban a Rennes-i Operában színre vitt produkciót Éric Vigner rendezte, a zenei szépségekben bővelkedő opera főbb szerepeit olyan kiváló énekesek alakítják, mint David DQ Lee, Adriana Kučerová és Kristina Hammarström. Érdekesség, hogy a Londonban 1733-ban bemutatott opera akkoriban összesen tíz előadást élt meg, szerepei a kor leghíresebb énekeseinek lettek komponálva. Bár első újkori előadása 1949-ben volt, csupán a nyolcvanas évektől vált a barokk repertoár részévé.

Egy barokk zenei ritkaság modern kori bemutatójával zárul április 6-án a Művészetek Palotájában a Budapesti Tavaszi Fesztivál. Rameau 1745-ben keletkezett opera-balettje, a Polümnia ünnepei megírására maga XV. Lajos király adott megbízást a franciák Fontenoy-i csatában aratott győzelme után. A háromrészes mű nem összefüggő történetet jelenít meg a színpadon, hanem minden felvonás egymástól független ünnepi játék. A prológusban a győzelem emlékére a Művészetek szobrot állítanak XV. Lajosnak, míg a Múzsák a király dicsőségét zengik, míg a felvonásokat Polümnia, a lírai költészet múzsája vezeti fel a győzők szórakoztatására.

A bemutató a Versilles-i Barokk Zenei Központtal együttműködésben valósul meg, így az előadók között olyan nemzetközi sztárokat köszönthetünk, mint t Véronique Gens-t, a világhírű barokk szopránénekest, vagy Mathias Vidalt, aki legutóbb Glyndebourne-ban énekelt Rameau-szerepet. Az április 6-i előadáson a világsztárok a Vashegyi György vezette Orfeo Zekekarral és Purcell Kórussal lépnek fel, a premier kiemelkedő eseménye Rameau halálának százötvenedik évfordulójához kapcsolódó nemzetközi emlékévnek.