A báróné ellovagolt

Egyéb


nyarizoltand__rg20070727002.jpg
Nyári Zoltán Taszilo gróf szerepében Kálmán Imre Marica grófnő című nagyoperettjének főpróbáján.MTI Fotó: Németh György

   Kacérkodjunk kicsit a mi lett volna, ha értelmetlen kérdésével! Ha a próbaidőszak alatt nincs se hőség (de volt), se vihar (az is volt - a helyi időjárási viszonyokról a premier előtt előzékenyen, kissé pironkodva tudósító Eszenyi Enikő rendezőtől tudjuk meg eme kardinális részleteket), vajon mennyivel lett volna más, több, jobb a bemutató? És ami a legfontosabb, s a rendezés jelen állapotára nézve döntő fontosságú, vajon mi lett volna, ha a Báró Zsupán Kálmánt játszó Nagy Ervin nem szerez az egyik próbán súlyos sérülést? De szerzett: bokaszalag-szakadás birtokában végigmókázni három óra húsz percet önmagában is elismerésre méltó teljesítmény, az viszont bravúr, ahogy a budapesti Katonában edzett Nagy Ervin győzelemre viszi a reménytelen helyzetet.


nagyervind__rg20070727016.jpg
Nagy Ervin Báró Zsupán Kálmán és Peller Anna Liza, a húga szerepében a Marica grófnő főpróbáján.MTI Fotó: Németh György

   A balszerencse parádés ötletek sorát szülte: a tágas színpadon hosszabb távokat most bajosan lefutni tudó Zsupán bárónak állandó kísérője, inasa és ápolója lett a társkoreográfus ifj. Zsuráfszki Zoltán személyében. Utóbbi nemcsak a báró attribútumává váló talicska odaadó sofőrje, de lojális beosztottként helyettesíti is urát a nagyszámú táncos szcénában. (Apropó, tánc: Duda Éva mozgalmas, profi táncosokra komponált koreográfiája az előadás egyik legnagyobb erénye.)

   Ezek azok a jelenetek, amelyek amellett, hogy a kényszerhelyzetből fakadó bármiféle görcsösség érződne rajtuk, megmutatják, hogy egy kis irónia és önreflexió, az egészséges távolságtartás csodát tud művelni az operettszínpadon. Ifj. Zsuráfszki hanyag eleganciával válik láthatatlanná, amikor kell, és hirtelen bukkan elő a semmiből, amint a bárónak szüksége van rá. Nagy Ervin is rátalált a kívánatos egyensúlyra: szerencsénkre nem tesz úgy, mintha kutyabaja volna, viszont épp annyiszor és úgy utal sérülésére, amit még elbír a színpad anélkül, hogy a nézőtéri ügyelőknek zsebkendőt kellene osztogatni az empatikusabb nézők között.

pindrochnyarilehoczkyd__rg20070727014.jpg
Nyári Zoltán, Taszilo gróf, Lehoczky Zsuzsa Bozsena grófnő és Pindroch Csaba Kudelka, Bozsena grófnő inasa szerepében.MTI Fotó: Németh György

   Az előadás egyébként is jórészt akkor kezd működgetni, amikor végre viszonyba keveredik a műfajjal, a helyszínnel, a játszókkal és személyes előtörténetükkel. Bájosan bárgyú, bár folytatás híján suta az első rész bocitánckara, amikor Tasziló a Mondd meg, hogy imádom a pesti nőket kezdetű örökzöldet énekli. Az est egyetlen tapsos belépőjét Lehoczky Zsuzsa abszolválta, aki szegedi múltjának néhány szavas felidézésével azonnal megvette a közönséget. Lehoczky mindent tud a műfajról, nagy kár, hogy az inasát szétripacskodó Pindroch Csabának nem sikerült néhány fogást megsúgnia. Talán csak nekem nem tűnt fel, de Király Leventének a sok-sok évtizeddel ezelőtti nagyhírű, szegedi táncos-komikusi múltjáról mintha megfeledkeztek volna. Sebaj, ő kevés szóval is remek a mindentudó Tschekko szerepében, ráadásul pontosan tisztában van a Dóm téri gesztusnyelv titkos szabályaival.

   (A reflektáltság kapcsán is a kivétel erősíti a szabályt: a nyitány után szájbarágósan jelentik be, hogy Eszenyi báróné ellovagolt a Csárdáskirálynő nevű lovon. A megjegyzésnek így nem sok teteje van, ha meg - amint feltételezhető - Alföldi Róbert két éve itt bemutatott Csárdáskirálynője iránti tréfás fricska akart lenni, akkor bizony elég harmatosra sikeredett.)

lukacskiralyd__rg20070727006.jpg
Lukács Gyöngyi Marica grófnő és Király Levente Tschekko szerepében.MTI Fotó: Németh György

   Természetesen nem akarom ráerőltetni az előadásra azt, ami nincs, vagy nem is akart benne lenni. Viszont a nyilatkozatai szerint az operett műfaját ha nem is megújítani, de felfrissíteni igyekvő Eszenyi maga tuszkolja a kezünkbe ezt a kulcsot, amikor Kentaurral gigászi díszletet terveztet. Bármilyen furcsán hangzik, a már a bemutató előtt meglehetős sajtónyilvánosságot kapott óriási hegedűről és a több emelet magas vörös cipőről - nem lévén funkciójuk - idővel teljesen elfeledkezünk. És mintha Eszenyinek is csak a második rész első felében tűnt volna fel, hogy a rendezői balon ott tornyosul egy irdatlan topán, amit sietve hasznosítani kell: csúszda lesz belőle a Tabarin-bárban, lehet még alatta lóval átvonulni, a sarka mögött bújócskázni, és a piros revüfények sem mutatnak rosszul az oldalán. 

   Jobb-rosszabb ötletek, részmegoldások, kis hatótávú poénok, a szereposztás látványos vagy vállalható melléfogásai nem teszik frissebbé az operettet. A tomboló vastaps persze ellenem szól, én viszont tudom, hogy lehetne ez sokkal, de sokkal jobb. Akkor is, ha nem szakad el az a fránya bokaszalag.
 
Korábban: