Bartók-év Bukarestben és Erdélyben

Egyéb

Az évforduló kiváló alkalom, hogy a zeneirodalmat forradalmasító magyar zeneszerző olyan művei is bemutatásra kerüljenek, amelyeket világszinten kevésbé ismer a zenehallgató közönség, sőt a szakma is, hiszen kórusművei ? és ezen belül a férfikarra írt művek ? a Bartók-hagyaték legkevésbé előadott területe. Ezek a kompozíciók évek óta csiszolódnak a Bubnó Tamás által vezetett Szent Efrém Férfikar műhelyében, és részleteiben már többször megszólaltak magyarországi és külföldi koncertek keretében, most azonban egy koncert keretében hallhatja a közönség ezeket az opusokat.

 

?Bubnó Tamás művészeti vezető és 16 énekese hétéves felkészülés után most elérkezettnek látja az időt arra, hogy bemutassák a nagy magyar géniusz ismeretlen arcát, honfitársaiknak és a világnak egyaránt. Mert Bartók férfikarai ugyan ízig-vérig a magyarságnak és a Kárpát-medence többi népeinek dallamvilágából merítkeznek, de mondanivalójuk általános, mély és mindenkihez szólnak: a férfiember helye a világban, imái, vívódásai, érzései, gondolatai, félelmei, szerelme, esendősége és ereje árad, lüktet és kavarog bennük? ? áll a Budapest Music Center által 2015-ben kiadott hangfelvétel borítóján.

13043280_1351169714898269_2101951762533866257_n

 

A Bartók művek között autentikus parasztzene és időnként annak ?továbbgondolása? szólal meg, betekintést engedve azokba a forrásokba, zenei és lelki élményekbe, amelyek gyűjtőútjain a zeneszerzőt érték. A kórusművek ?igaz forrásból? származó anyagát Szokolay Dongó Balázs dudán, furulyán, tárogatón szólaltatja meg a kórus tagjainak közreműködésével.

 

A Szent Efrém Férfikar négy koncertet ad romániai körútján:

? május 4-én, szerdán 19.00 órától a sepsiszentgyörgyi Unitárius Templomban,

? május 5-én, csütörtökön 19.00 órai kezdettel a Bukaresti Nemzeti Zeneművészetei Egyetemen,

? május 7-én, szombaton 19.00 órától a marosvásárhelyi Unitárius Templomban

adja elő Bartók összes férfikarát abban a ritka előadásmódban, ahogyan maga Bartók meghatározta: kamarakórus formációban, amelyre rendkívül kevesen vállalkoznak.

 

A Szent Efrém Férfikar 2016. május 6-án, pénteken 19.30-tól a bukaresti Szent József Katedrálisban Bizánci mozaik címmel tart előadást.

 

A Szent Efrém férfikar 2002-ben alakult, s az utóbbi években Magyarország egyik legnépszerűbb vokális együttesévé vált. Alapítója és művészeti vezetője a Liszt-díjas Bubnó Tamás. Az együttes tagjai kivételes hangi adottságokkal és zenei képzettséggel rendelkező énekesek.

 

A férfikar nemzetközi karrierje 2006-ban átütő sikerrel vette kezdetét: a Hajnówka Nemzetközi Ortodox Egyházzenei Fesztiválon (Lengyelország) megnyerték a professzionális kamarakórus kategóriát. Először fordult elő a rangos fesztivál 25 éves történetében, hogy nem szláv kórus vitte el az első díjat.

 

Az együttes névadójáról, Szír Szent Efrémről (306?373) ? akit már kortársai a ?Szentlélek hárfája? megtisztelő címmel illettek ? feljegyezték, hogy énekei, himnuszai sok embert vezettek vissza az ?igaz útra?. A Szent Efrém férfikar fő célja a bizánci rítusú keresztény világ vokális örökségének kutatása, bemutatása és népszerűsítése, a bizánci zene szépségének és misztériumának megismertetése elsősorban a magyar, valamint az európai közönséggel.

 

Szokolay Dongó Tamás népzenét, valamint népzenei ihletésű improvizatív zenét játszik dudán, furulyán és szaxofonon. A kárpát-medencei folklór tanulmányozása során kezdett népzene feldolgozással foglalkozni. Így születtek saját kompozíciói elsősorban a jazz műfajában, és azok az improvizatív zenei alapok, amelyek magukon hordozzák a régmúlt magyar, román, szerb, horvát, szlovák és cigány kultúráját, és ugyanakkor modern, kortárs hangvételűek. Műhelymunkája a népzenében, a történeti zenében és az improvizációban teljesedik ki. Számos meghatározó folk- és jazz-zenekar tagja, együttműködő partnere volt (Vasmalom, Csík Zenekar, Vujicsics, Kolinda, Téka, Dél-alföldi Szaxofonegyüttes, Muzsikás, Etnofon Zenei Társulás), fellépett közismert művészekkel (Kocsis Zoltán, Rost Andrea, Sebestyén Márta), illetve ma is több formáció meghatározó tagja (Palya Bea, Both Miklós Folkside). A Népművészet Ifjú Mestere cím birtokosa, 2005-ben Artisjus-díjat kapott, 2010-ben pedig Tótkomlós város Önkormányzata Pro Urbe díjjal tüntette ki.