Francesco Solimena (1657–1747) Európa uralkodói udvarainak elismert és kedvelt festője volt. Alkotásai olyan megrendelők gyűjteményeit gazdagították, mint a valaha volt leghosszabb ideig hatalmon lévő európai uralkodó, XIV. Lajos francia király, Savoyai Jenő herceg vagy II. Károly spanyol király. Közrejátszott ebben az is, hogy a nápolyi barokk kiemelkedő mesterének művei, amelyekben különleges figyelmet szentelt a mitológiai és allegorikus témák ábrázolásának, gyakorta a megrendelő egyedi igényeihez igazodtak, ezzel politikai és reprezentációs célokat is szolgáltak.
A BÁV Art december 3. és 5. között megrendezendő 84. Művészeti Aukcióján kalapács alá kerülő Az uralkodás allegóriája a 18. század elején, Solimena legjelentősebb alkotói korszakában született, és lenyűgöző részletgazdagsággal jeleníti meg a hatalom, az igazságosság, illetve a bölcsesség eszméit. A mű ugyanakkor egyfajta remekül kidolgozott mintadarab, ricordo, amelyet a mester a lehetséges megrendelőknek meg tudott mutatni, majd a személyes igényeknek megfelelően valósított meg – lényegében egyszerűen a saját művét másolva. A festmény közepét elfoglaló pajzs például ebben az esetben üresen jelenik meg, ám kitölthető volt bármely uralkodó vagy előkelőség jelképeivel vagy arcképével.
„A festmény értékét emeli, hogy testvérdarabjai a világ két meghatározó művészeti intézményében, a londoni National Galleryben és a szentpétervári Ermitázsban találhatók. Ezek a gyűjtemények a művészettörténet legkiválóbb darabjainak adnak otthont, globális rangot biztosítva az ott őrzött műalkotások számára” – emelte ki dr. Kovács Zoltán, a barokk művészet kutatásában kiemelkedő szerepet játszó művészettörténész.
Az Ermitázsban őrzött kompozíció, Solimena egyik fő műve és a Budapesten kalapács alá kerülő alkotás között a leglényegesebb különbség pont a már említett, a puttók által tartott pajzson fedezhető fel. A szentpétervári képen ugyanis azt felirattal és egy portréval töltötték ki – hívta fel a figyelmet a művészettörténész. Ma Nagy Katalin cárnő portréja látható rajta, de a képet eredetileg XIV. Lajos francia király tiszteletére festették – azt Filippo Antonio Gualtieri bíborostól, a pápa franciaországi követétől kapta ajándékba, és jó eséllyel épp a Budapesten most árverésre bocsátott műről másolták. A Napkirály képmását Katalin cárnő festette át, amikor a festmény Párizsból Oroszországba került a 18. században. Ismertek ugyanakkor a bőkezű támogatóinak is köszönhetően hatalmas vagyonra szert tevő, bárói rangra emelt Francesco Solimena festményének olyan változatai is, amelyeken a pajzson II. Károly spanyol király, Anjou Fülöp, illetve Savoyai Jenő herceg képmása látható.
Az uralkodás allegóriája nemcsak művészi értékével tűnik ki, hanem különleges befektetési lehetőséget is kínál. Az ilyen jelentős alkotások eddig főként a nemzetközi piacokon voltak elérhetőek, és igen magas áron. A Sotheby’s 2001-es New York-i aukcióján például a Budapesten kalapács alá kerülő alkotáshoz nagyon közel álló részleteket mutató, a pajzson II. Károly spanyol király arcképét megjelenítő festmény 74 500 dollárért, mai árfolyamon tehát csaknem harmincmillió forintnak megfelelő összegért kelt el.
A budapesti licit 8,5 millió forintról indul, így a hazai közönség nemcsak arra kap esélyt, hogy egy ilyen kivételes mű birtokába kerüljön, de a kikiáltási érték alapján várhatóan jóval a nemzetközi ár alatt teheti ezt meg.
A BÁV Art aukciói 1920 óta meghatározó eseményei a magyar és nemzetközi műkincspiacnak. A 84. Művészeti Aukció változatos kínálatában a barokk festészet szerelmesei mellett a modern művészet, szobrászat és iparművészet rajongói is páratlan műtárgyakra lelhetnek, miközben a klasszikus ékszerek és órák rajongói sem maradnak inspiráló tételek nélkül.