Debrecent és a nagyváros múzeumi negyedének legfontosabb intézményei között számon tartott Modern és Kortárs Művészeti Központot (Modem) bemutató minifesztivált tartanak a német főváros magyar kulturális intézetében, a Collegium Hungaricum Berlinben (CHB).

A péntekig tartó programsorozat apropója, hogy a Modem legnagyobb nyári kiállítása a Berlinben élő Lakner Zoltán, a magyarországi neoavantgárd vezető alkotói közé tartozó, Kossuth-díjas művész több mint négy évtizedet átívelő munkásságáról szól. Debrecenben a képzőművészet mellett az irodalom, a zene és még sok minden más, a kultúra minden ága otthonra talál – emelték ki a CHB közleményében, amely szerint a retrospektív tárlat mellett egy sor további izgalmas helyi projektet is bemutatnak.

A CHB saját projektekkel is készült a Debrecen Berlinben című, június 24-én kezdődött fesztiválra. Ezek középpontjában az alföldi város egyik leghíresebb írója, Tar Sándor művészete áll. Németh Hajnal a Szimultán város című filminstallációjában Tar Sándor Szőke város című, 1969-ben született versét dolgozta fel. A felvételen a verset magyarul felolvasó színész, Keresztes Tamás előadását párhuzamosan fordítja három hivatásos szinkrontolmács, így egyszerre három különböző német nyelvű verzió jön létre, amelyet improvizatív zenei előadás egészít ki.

A Szőke város a debreceni Déri Múzeum kiadásában jelent meg 2017-ben, a Tájékoztató című kötetben. Tar Sándor ebben a művében a drezdai kalandjairól és tapasztalatairól írt. A szerző 1967-től 1970-ig vendégmunkásként, majd 1975–76-ban a helyi magyar munkásotthon vezetőjeként dolgozott az akkori NDK-ban fekvő Drezdában. Szociografikus műve nem ment át a cenzorok szűrőjén, mert a benne ábrázolt munkásotthoni élethelyzetek és a fiatal munkások viselkedése nem felelt meg a hivatalos ideológiának.

Tar Sándor művészetének szociográfiai vonatkozásait emeli ki a CHB másik projektje is, a Lehetőség című kiállítás, amely az író hagyatékából származó fényképekből és szövegrészletekből áll.

Nyitókép forrása: a CHB Facebook-oldala