Bemutatták az Óda roncs című antológiát

Egyéb

Megérkezve a MODEM-be a Szeptember Trió zenéje fogadta az érdeklődőket, miközben a könyvhét lelkes szervezőcsapata frissen készült muffinokat osztogatott, benne egy-egy idézet könyvekről, olvasásról, írásról. Így a borongós idő ellenére is vidám hangulattal és eleinte nagy létszámú közönséggel telt meg a MODEM előtere.

 

Kukla Krisztián igazgató röviden ismertette, hogy az antológia három város (Balatonfüred, Debrecen, Kecskemét) együttműködésének eredménye.

Halász János kulturális államtitkár beszédében a kultúra fontosságát hangsúlyozta, annak egyéni és közösségi vonatkozásait. Noha a művészetet gyakran egyéni teljesítményként tartják számon, az elkészült alkotás minden esetben közösségi munka eredménye, és ami még fontosabb: a hatása közösségformáló, így nemzeti szempontból is komoly jelentőséggel bír a kultúra. A kultúrpolitikának pedig ezt az erőt kell felismernie, és támogatnia, az együttműködéseket elősegítve pedig kulturális hálózatot kialakítania. Ennek a hálózatnak egyik eredménye a három város közös antológiája is. Balatonfüredet, Debrecent és Kecskemétet az irodalom terén megfigyelhető műhelymunka köti össze, ez pedig olyan értéket képez, amit érdemes megmutatni az országon kívül is.

Aczél Géza mint házigazda az antológia előszavában is megírta már, hogy ambivalens érzelmei vannak ezzel a kezdeményezéssel kapcsolatban. Ennek legfőbb oka, hogy a három város együttműködésére használt testvérváros kifejezés rossz emlékeket idéz fel benne, hiszen a szocializmusban egész mást jelentett ez a kapcsolat, és ezeket a konnotációkat nehezen tudják figyelmen kívül hagyni a rendszerváltás előtti generációk. Aczél Géza üdvözölte az új jelentést, ami már nem országok közötti, hanem országon belüli relációként jelenik meg, de felhívta a figyelmet a lehetéses veszélyekre is: a provincializmusra és a sznobizmusra. Ezek azonban könnyen elkerülhetőek, ha mindenki megtalálja a saját értékeit, és megfelelően meg is tudja mutatni.

Füzi László, a Forrás folyóirat főszerkesztője vette át a szót Kecskemét nevében. Az antológia kapcsán két jellemzőt emelt ki: reprezentál és reprezentatív. Reprezentál, mert a megjelenés és a belső tartalom összhangban van, egyaránt igényes munka, és reprezentatív, mert az ebből a három városból kikerült alkotások képesek keresztmetszetet adni a mai magyar irodalomról. Füzi László emelte ki azt az igen lényeges jellegzetességet is, hogy antológiában helyet kapott grafikák (amelyekből kiállítás is nyílt a debreceni Sesztina Galériában) készítői is a három város valamelyikéhez kötődnek, tovább erősítve ezzel a kulturális együttműködést.

Cserép László folytatta a sort, hogy Debrecen és Kecskemét után Balatonfüred is megszólaljon. Ő leginkább Füred kulturális életét igyekezett bemutatni, amit a Tempevölgy folyóirat, Filep Sándor képzőművész, a Vaszary Villa Galéria és a híres költőverseny Quasimodo-díja fémjelez. Ezen kívül a városok közötti együttműködést hangsúlyozta, amelynek jegyében a MODEM Kondor-kiállítása más formában, de megtekinthető lesz Füreden is.

Gesztelyi Hermina